Wczoraj, 17 marca Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Główne cele to wzrost zatrudnienia w sektorze morskim oraz zwiększenie się udziałów gospodarki morskiej w PKB.
W dokumencie wyszczególniono dziewięć najważniejszych kierunków rozwoju. Wśród nich znajdziemy: wzmocnienie pozycji polskich portów morskich, zwiększenie konkurencyjności transportu morskiego, zapewnienie bezpieczeństwa morskiego, stworzenie warunków dla rozwoju gospodarki morskiej opartej na wiedzy i kwalifikacjach, racjonalne korzystanie z zasobów naturalnych środowiska morskiego, zrównoważone zarządzanie rybołówstwem morskim, poprawa stanu środowiska morskiego, wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz usprawnienie zarządzania morskiego.
Każdy z tych kierunków ma przypisane do siebie podstawowe założenia i sposoby realizacji. Duży nacisk będzie położony w szczególności na rozwój polskich portów, głównie Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia. Rząd zamierza poprawić dostęp do tych przystani zarówno od strony morza, jak i lądu. Można liczyć więc na budowę i modernizację połączeń drogowych i kolejowych.
Planowany jest też rozwój funkcji intermodalnych portów będących elementami sieci TEN-T oraz zielonych korytarzy transportowych. Wszystkie te działania powinny wzmocnić pozycję polskich portów w regionie Bałtyku i transeuropejskiej sieci transportowej.
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego