pc
Litwa rozszerzyła tzw. czarną listę obywateli Rosji niepożądanych w tym kraju. W piątek ograniczenia zostały wprowadzone wobec tych, którzy bezpośrednio uczestniczyli w incydencie w pobliżu Cieśniny Kerczeńskiej.
Decyzję o poszerzeniu listy osób niepożądanych przyjął litewski departament migracji na wniosek MSZ Litwy.
Uzupełnionej listy nie komentują ani departament, ani resort spraw zagranicznych. MSZ Litwy podało jedynie, że znajdują się na niej „ci, którzy bezpośrednio uczestniczyli w akcie agresji przeciwko okrętom marynarki wojennej Ukrainy”, a także przedstawiciele dowództwa sił zbrojnych Rosji.
MSZ Litwy zaznaczyło w oświadczeniu, że „działania tych osób rażąco naruszyły prawo międzynarodowe i wywołują poważne zagrożenie dla międzynarodowego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa narodowego Litwy”.
Według danych agencji BNS na "czarną listę" wpisano 20 osób.
Przebywająca w piątek w Kijowie prezydent Litwy Dalia Grybauskaite wraz z prezydentem Ukrainy Petrem Poroszenką zaapelowała o rozszerzenie sankcji wobec Moskwy za atak na trzy okręty ukraińskiej marynarki wojennej, do którego doszło 25 listopada.
„Chcemy raz jeszcze przypomnieć, że Morze Azowskie to nie jest terytorium Rosji i że na tym morzu obowiązują wszystkie międzynarodowe dokumenty” - powiedziała Grybauskaite po rozmowie z Poroszenką.
Prezydent Litwy zaznaczyła, że „Rosja, jak każde inne państwo, powinna przestrzegać ustaleń międzynarodowych”. „Jeśli tak nie będzie, to zawsze pomożemy, wesprzemy Ukrainę, będziemy zwiększać swoją obecność wojskową i powinniśmy zapewnić swobodny ruch przez Cieśninę Kerczeńską” - oświadczyła prezydent.
W niedzielę 25 listopada Rosjanie ostrzelali trzy małe okręty marynarki wojennej Ukrainy w pobliżu Cieśniny Kerczeńskiej, która łączy Morze Czarne z Azowskim, i zatrzymali 24 ukraińskich marynarzy z tych jednostek. Ukraińskie okręty zostały przejęte, a marynarze decyzją sądu umieszczeni w areszcie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych