pc/PAP
Polska gospodarka potrzebuje aktywnej polityki państwa w zakresie budowania infrastruktury, tworzenia krajowego kapitału, inwestycji w innowacyjność oraz wsparcia eksportu. Przedsiębiorcy potrzebują też prostych regulacji prawnych - podkreślali uczestnicy debaty na temat aktywności państwa w gospodarce, zorganizowanej podczas odbywającego się w dniach 14 - 15 maja w Katowicach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys powiedział, że aktywna polityka państwa jest niezbędna w zakresie prawa - trzeba tworzyć dobre otoczenie dla sektora przedsiębiorstw, m.in. w zakresie ubezpieczeń społecznych czy systemu podatkowego. Podkreślał też rolę państwa w pobudzaniu inwestycji badawczo-rozwojowych, szczególnie tych o dłuższej perspektywie czasowej i obarczonych ryzykiem
Według niego, istotne jest też tworzenie zachęt do długoterminowych oszczędności i rozwoju rynku kapitałowego. "Polska może stać się centrum logistycznym i finansowym Europy Środkowo-Wschodniej" - powiedział szef PFR, wskazując na konieczność wspierania przez państwo również inwestycji infrastrukturalnych, takich jak Centralny Port Komunikacyjny.
Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński podkreślał, że infrastruktura transportowa, w tym kolej, to jeden z motorów napędzających gospodarkę, dlatego istotne są w tej dziedzinie inwestycje wspierane przez państwo i fundusze Unii Europejskiej. Wskazał w tym kontekście realizowany obecnie przez Grupę PKP program inwestycyjny obejmujący modernizację 9 tys. km torów za 66 mld zł, ok. 200 dworców za 1,5 mld zł oraz pasażerskiego taboru kolejowego za 7 mld zł. Tabor dla ruchu pasażerskiego jest modernizowany w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0. Dzięki działaniom PFR i Agencji Rozwoju Przemysłu m.in odbudowano moce produkcyjne Fabryki Pojazdów Szynowych (dawny Cegielski).
Prezes PKP S.A. opowiedział się za zmianą systemu zamówień ze strony podmiotów zakupujących tabor kolejowy. Zwrócił uwagę, że w ostatnich latach, w efekcie zapotrzebowania składanego m.in. przez marszałków województw, PESA czy NEWAG wyprodukowały aż "sto kilkadziesiąt typów modeli". Według niego, jest to spowodowane tym, że zamawiający zawsze chcieli czegoś nowego czy innego, ponieważ nie przejmowali się źródłami finansowania, gdyż pochodziły one spoza ich budżetu.
"Stwórzmy model podstawowy, model katalogowy, który wymyślą praktycy, użytkownicy - przewoźnicy kolejowi, a jeżeli ktoś chce zamówić sobie jakiś wodotrysk, to niech sam sfinansuje całość inwestycji" - apelował Mamiński. Według niego, pozwoli to pozwoli na uniknięcie wyniszczającej konkurencji krajowej oraz będzie zachęcać do współpracy na etapie projektowania wykonawstwa, utrzymania, naprawy czy produkcji części zamiennych.
Według prezesa PKP S.A., dobrym modelem wsparcia przez państwo jest współfinansowanie projektów opracowanych i przedstawianych przez współdziałające przedsiębiorstwa prywatne czy państwowe. "Jeżeli to urzędnicy będą wymyślać projekty dla firm, to jedynym zadowolonym będzie tylko państwo, a nie konsumenci czy biznes" - powiedział Mamiński.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych