Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk jest liderem nowego projektu badawczego „Decarbonization of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transition" (akronim DeCoInter), który stanowi kontynuację projektu realizowanego w 2022 roku w ramach funduszy zalążkowych SeedMoney. Decyzja o dofinansowaniu zapadła na ostatnim Komitecie Monitorującym Programu Południowego Bałtyku 2021-27.
Projekt będzie realizowany od stycznia 2025 roku do końca 2027 roku, a jego budżet wynosi 2 134 730 euro, przy dofinansowaniu ze strony UE na poziomie 80%. Celem przedsięwzięcia jest wspieranie transformacji energetycznej poprzez wdrażanie technologii energii odnawialnej i paliw alternatywnych w portach morskich Południowego Bałtyku.
W projekcie będzie uczestniczyć szerokie grono partnerów reprezentującym porty morskie, samorządy terytorialne, organizacje naukowe i instytucje otoczenia biznesu z 5 krajów, w tym 4 z Polski (oprócz Lead Partnera również Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście, Uniwersytet Morski, Fundacja Motus), 2 z Litwy oraz po jednym ze Szwecji, Dani i Niemiec.
W planach jest przygotowanie specjalnego pilota dekarbonizacji oraz narzędzia służącego do mapowania potrzeb transformacji energetycznej na obszarze dużych portów morskich, a także wytycznych dla Strategii Transformacji Energetycznej bałtyckich portów morskich. Oprócz tego powstanie szereg bardziej szczegółowych opracowań badawczych i wdrożeniowych dedykowanych konkretnym portom np. koncepcja wdrożenia OPS (Onshore Power Supply) w Portach Szczecina i Świnoujścia. Dodatkowo są przewidziane działania związane z promocją, edukacją, transferem wiedzy w zakresie najlepszych praktyk i badań w kierunku zielonych technologii w sektorze morskim, a także tworzenia sieci współpracy i kooperacji w oparciu o samorządy regionalne i ich instrumenty decyzyjne.
Więcej szczegółów na stronie Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk https://bac.pl/
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym