Hiszpańska firma stoczniowa Navantia jest jednym z czterech potencjalnych dostawców trzech okrętów podwodnych, które zamierza zamówić polskie wojsko, twierdzi w czwartek madrycki portal Infodefensa, sugerując, że opcją dla polskiego MON jest nowa jednostka proj. S-80.
W walce hiszpańskiego państwowego producenta o zamówienie w Polsce najgroźniejszymi rywalami są według Infodefensa francuska Naval Group, niemiecki TKMS oraz szwedzkie przedsiębiorstwo Saab Kockums.
“Navantia jest wśród możliwych kandydatów do wyprodukowania dla Polski trzech łodzi podwodnych”, napisał hiszpański dziennik online, odnotowując, że inwestycja zostałaby wykonana w ramach nowego programu polskiego MON o nazwie Orka. Przypomniał, że polski resort obrony, który jeszcze w 2019 roku rozważał nabycie używanych łodzi podwodnych od Szwecji, dziś gotowy jest do zakupu nowych jednostek, co zwiększa szanse Hiszpanów.
“Program Orka może być korzystny dla hiszpańskiej firmy Navantia, która jest bliska wypuszczenia swego pierwszego okrętu podwodnego klasy S-80”, napisał Infodefensa. Budowane od kilkunastu lat w stoczni w Kartagenie, na południowym wschodzie Hiszpanii, cztery okręty podwodne proj. S-80 to jednostki, które mają być sukcesywnie oddawane do użytku pomiędzy 2023 a 2027 rokiem Ich konstrukcja opóźniła się m.in. na skutek problemów z projektami oraz kryzysu gospodarczego, jaki po 2009 roku dotknął hiszpańską gospodarkę.
Okręty proj. S-80, lub też typ Isaac Peral, obejmuje okręty podwodne o średnim tonażu, które mogą prowadzić długotrwałe misje z dala od własnej bazy.
Marcin Zatyka (PAP)
zat/ mms/
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach