• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

ORP „Kormoran” wejdzie do służby w przyszłym roku

pc

03.11.2016 19:22 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo ORP „Kormoran” wejdzie do służby w przyszłym roku

Partnerzy portalu

ORP „Kormoran” wejdzie do służby w przyszłym roku - GospodarkaMorska.pl

Mimo że Ministerstwo Obrony Narodowej powiadomiło o czteromiesięcznym opóźnieniu przy budowie najnowocześniejszego niszczyciela min ORP „Kormoran”, jego wykonawca, czyli stocznia Remontowa Shipbuilding a Gdańska, stanowczo zaprzecza tym doniesieniom.

W oświadczeniu przesłanym do naszej redakcji przez stocznię Remonotwa Shipbuilding czytamy: „Wszelkie dotychczas zrealizowane etapy budowy wykonane zostały zgodnie z przyjętym harmonogramem prac. Wkrótce rozpocznie się ostatni etap prób morskich, w ścisłym porozumieniu z Zamawiającym (Inspektoratem Uzbrojenia) i przeprowadzony przy współudziale Sił Zbrojnych RP. Obecnie uzgadniane są szczegóły udostępnienia przez Marynarkę Wojenną RP niezbędnych środków technicznych koniecznych do skutecznego przeprowadzenia ostatniej fazy prób morskich.

Dotrzymanie przyjętych terminów jest dla Stoczni sprawą priorytetową. Stanowczo zaprzeczamy jakimkolwiek spekulacjom, iż REMONTOWA Shipbuilding S.A. nie wywiąże się z podjętych zobowiązań wobec Zamawiającego. ORP „Kormoran” będzie gotów do przekazania Zamawiającemu w terminie zgodnym z postanowieniami umowy”.

Termin zakończenia prac przewidywany jest na 31 marca 2017 r.

Od kwietnia przyszłego roku ORP „Kormoran” ma przechodzić państwowe badania kwalifikacyjne. Jeśli ich wynik będzie pozytywny, niszczyciel min typu Kormoran II wejdzie do służby. Od nich będzie też zależała decyzja MON, czy zamawiać dwie kolejne takie jednostki.

ORP „Kormoran” ma trafić do  8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Okręty typu „Kormoran II”
długość całkowita: 58,50 m
długość między pionami: 55,58 m
szerokość maksymalna: 10,30 m
szerokość na wodnicy pływania: 9,75 m
wysokość do pokładu dziobówki: 6,4 m
wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,7 m
wyporność standardowa: 830 t
zanurzenie konstrukcyjne: 2,7 m
załoga: 45 osób
dodatkowe miejsca: 7 osób
prędkość maksymalna: 15 węzłów
zasięg: > 2500 Mm
napęd:

  • silniki wysokoprężne: 2 × MTU 8V369TE74L o mocy po 1000 kW (1360 KM)
  • pędniki cykloidalne: 2 × Voith-Schneider
  • zespoły prądotwórcze: 3 × MTU 6R1600M20S o mocy elektrycznej po 380 kVA
  • strumieniowy ster dziobowy: 100 kW

przewidywane wyposażenie przeciwminowe:

  • sonar podkilowy, sonar samobieżny o zmiennej głębokości zanurzenia, zdalnie sterowane pojazdy podwodne wielokrotnego i jednorazowego użytku, bezzałogowy pojazd podwodny, m.in. system Saab Double Eagle Mark III, pojazd bezzałogowy Kongsberg Hugin i polskie pojazdy bezzałogowe „Morświn”, służące do identyfikacji obiektów minopodobnych i niszczenia min morskich za pomocą zdalnie odpalanych ładunków wybuchowych, a także jednorazowego użytku „Głuptaki”

uzbrojenie:

  • armata kal. 23 mm: 1 × Wróbel II ZU-23-2MR + wyrzutnie pocisków plot Grom
  • (docelowo – armata p-lot. kal. 35 mm: 1 × KDA 35 mm opracowana w Polsce + wyrzutnie pocisków plot Grom)
  • wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm: 2 × WKM-Bm na podstawach słupkowych

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.