• <

Opóźnienia przy budowie ORP „Kormoran”

pc

30.10.2016 14:11 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Opóźnienia przy budowie ORP „Kormoran” - GospodarkaMorska.pl

Jak podaje Radio Gdańsk, najnowszy polski okręt z opóźnieniem wejdzie do służby w Marynarce Wojennej. Zdaniem MON, powodem jest „realizacja pracy rozwojowej”.

Niszczyciel min typu Kormoran II powstaje w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. ORP „Kormoran” do MW miał trafić w przyszłym miesiącu, jednak ten termin nie zostanie dotrzymany. Najbliższy wyznaczony to 31 marca 2017 r. Do tego czasu okręt będzie przechodził próby morskie i portowe.

Jak poinformowała Radio Gdańsk Katarzyna Jakubowska z Ministerstwa Obrony Narodowej, czteromiesięczne opóźnienie wynika z tego, że okręt powstaje w wyniku realizacji pracy rozwojowej. Mogą zatem zaistnieć sytuacje, których wcześniej nie dało się przewidzieć.

Od kwietnia przyszłego roku ORP „Kormoran” ma przechodzić państwowe badania kwalifikacyjne. Jeśli ich wynik będzie pozytywny, okręt wejdzie do służby. Od nich będzie też zależała decyzja MON, czy zamawiać dwie kolejne takie jednostki.

ORP „Kormoran” ma trafić do  8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Umowa na budowę nowoczesnego niszczyciela min została podpisana we wrześniu 2013 roku pomiędzy konsorcjum, w którego skład wchodzą Stocznia Remontowa Shipbuilding, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz Stocznia Marynarki Wojennej, a Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej.

Okręty typu „Kormoran II”

długość całkowita: 58,50 m
długość między pionami: 55,58 m
szerokość maksymalna: 10,30 m
szerokość na wodnicy pływania: 9,75 m
wysokość do pokładu dziobówki: 6,4 m
wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,7 m
wyporność standardowa: 830 t
zanurzenie konstrukcyjne: 2,7 m
załoga: 45 osób
dodatkowe miejsca: 7 osób
prędkość maksymalna: 15 węzłów
zasięg: > 2500 Mm
napęd:

  • silniki wysokoprężne: 2 × MTU 8V369TE74L o mocy po 1000 kW (1360 KM)
  • pędniki cykloidalne: 2 × Voith-Schneider
  • zespoły prądotwórcze: 3 × MTU 6R1600M20S o mocy elektrycznej po 380 kVA
  • strumieniowy ster dziobowy: 100 kW

przewidywane wyposażenie przeciwminowe:

  • sonar podkilowy, sonar samobieżny o zmiennej głębokości zanurzenia, zdalnie sterowane pojazdy podwodne wielokrotnego i jednorazowego użytku, bezzałogowy pojazd podwodny, m.in. system Saab Double Eagle Mark III, pojazd bezzałogowy Kongsberg Hugin i polskie pojazdy bezzałogowe „Morświn”, służące do identyfikacji obiektów minopodobnych i niszczenia min morskich za pomocą zdalnie odpalanych ładunków wybuchowych, a także jednorazowego użytku „Głuptaki”

uzbrojenie:

  • armata kal. 23 mm: 1 × Wróbel II ZU-23-2MR + wyrzutnie pocisków plot Grom
  • (docelowo – armata p-lot. kal. 35 mm: 1 × KDA 35 mm opracowana w Polsce + wyrzutnie pocisków plot Grom)
  • wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm: 2 × WKM-Bm na podstawach słupkowych

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.