• <

Katastrofa Cemfjord: Śmiertelne zagrożenie było przewidywalne i można było go uniknąć

21.04.2016 10:18 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Służby Morskie, Ratownictwo Morskie Katastrofa Cemfjord: Śmiertelne zagrożenie było przewidywalne i można było go uniknąć
Katastrofa Cemfjord: Śmiertelne zagrożenie było przewidywalne i można było go uniknąć - GospodarkaMorska.pl

MAIB (Marine Accident Investigation Branch) , brytyjska komisja ds. badania wypadków morskich opublikowała dziś (21.04) raport dotyczący katastrofy statku Cemfjord. W wyniku zatonięcia statku zginęło siedmiu Polaków.

3 stycznia 2015 r. brytyjski prom Hrossey natknął się w cieśninie Pentland (północna Szkocja) na tonący statek Cemfjord, pływający pod banderą cypryjską. Dzień wcześniej doszło do wypadku, w wyniku którego Cemfjord, przewożący ok. 2 000 ton cementu z Danii do portu Runcorn w Anglii i płynący w trudnych warunkach nawigacyjnych, przewrócił się i ostatecznie zatonął.

W skład załogi jednostki Cemfjord wchodziło siedmiu Polaków i Filipińczyk. Sześciu z nich pochodziło z Trójmiasta, dwóch z Pomorza Zachodniego, a jeden z centralnej Polski.

Statek przed zatonięciem nie wzywał pomocy. Co więcej, sygnał taki nie został wysłany także przez automatyczne systemy na statku. Brak nadania sygnału „mayday” przez załogę mógł być spowodowany bardzo szybkim przewróceniem statku i brakiem czasu na jakąkolwiek reakcję. Cemfjord był statkiem stosunkowo niewielkim (nieco ponad 80 m długości), a przewożony ładunek cementu stanowić może czasem dodatkowe utrudnienie nawigacyjne.

MAIB twierdzi, że katastrofa statku była do uniknięcia. Fatalne warunki, jakie panowały w Pentland Firth, były przewidywalne i można było ich uniknąć. Dużą rolę odgrywał kapitan, który był wysoce zdeterminowany, aby kontynuować rejs zamiast znaleźć schronienie. MAIB wymienia w szczególności determinację, osobiste zaangażowanie kapitana, terminowość wykonania zadania, presję komercyjną oraz brak woli wykonania zwrotu przy dużym falowaniu morza.

Ponadto eksperci z MAIB uważają, że statek nie spełniał wymaganych kryteriów dotyczących stateczności. Co istotne, komisja stwierdziła również zignorowanie pewnych zasad bezpieczeństwa przez załogę statku. Cemfjord rozpoczął rejs ze znacznymi odstępstwami od przepisów.

Szczególowy raport MAIB można przeczytać tutaj

MAIB sformułował szereg zaleceń skierowanych do zarządzającego statkiem, państwa bandery, a także do Maritime and Coastguard Agency, mających na celu poprawę zarządzania bezpieczeństwem na cementowcach, a także przegląd ustaleń dotyczących zasad bezpieczeństwa w Pentland Firth.

Cemfjord to jednostka wybudowana w 1984 roku w stoczni Detlef Hegemann Rolandwerft GmbH w Bremen. W 1998 roku w Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu jednostka została przekonwertowana na cementowiec. Statek pływający pod cypryjską banderą przewoził ładunek z portu Aalborg w Danii do Runcorn w Cheshire.

Dane jednostki:

IMO - 8403569
Tonaż - 1850 GT
Ładowność - 2.301 ton
Długość - 83,18 m

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 0,13% 21 paź
 Cynk 3584,00 $ tona 0,03% 21 paź
 Aluminium 3013,00 $ tona -1,66% 21 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.