• <
mewo_2022

Kongres 590: inwestycje w infrastrukturę paliwową gwarancją bezpieczeństwa Polski

gm

27.06.2023 11:12 Źródło: PAP MediaRoom
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Kongres 590: inwestycje w infrastrukturę paliwową gwarancją bezpieczeństwa Polski

Partnerzy portalu

Fot. PAP/ S. Leszczyński

Polska infrastruktura logistyczna pozytywnie przeszła przez okres zwiększonego ryzyka wystąpienia kryzysu energetycznego. Do dalszego jej rozwoju niezbędne są inwestycje w transport kolejowy, który musi być skorelowany z całą infrastrukturą - uznali eksperci, uczestniczący w debacie o perspektywach i wyzwaniach dla logistyki paliwowej, która odbyła się podczas 8. Edycji Kongresu 590 w Warszawie.

W dyskusji na temat infrastruktury logistycznej w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego wzięli udział przedstawiciele ORLENU, PERN i Morskiego Portu Gdańsk.

Jak podkreślano, w wyniku wojny w Ukrainie logistka paliw napotkała na wielkie trudności. Mógł grozić nam kryzys energetyczny spowodowany brakiem: ropy, węgla, gazu i oleju napędowego. Jednak polska gospodarka już kilka lat temu rozpoczęła przygotowania do odcięcia dostaw węglowodorów. Dzięki m.in. uruchomieniu terminala LNG, możliwe stało się połączenia przesyłowe z innymi krajami.

„W 2019 r. z Rosji popłynęła do nas zanieczyszczona ropa. Sprawa była poważna, pojawiło się ryzyko wstrzymania pracy rafinerii. Powstała realna potrzeba dywersyfikacji i od tego czasu przygotowywaliśmy się do zmiany kierunków dostaw” - przypominał Błażej Krawczyszyn, dyrektor wykonawczy ds. logistyki w ORLEN.

ORLEN zintensyfikował gromadzenie zapasów w kawernach solnych. PERN rozpoczął inwestycje w nowe zbiorniki na ropę. Aktualnie ich pojemność osiągnęła 4,2 mln ton. Zbiorniki na paliwa zapewniają 2,6 mln ton rezerwy a ich pojemność wzrośnie. PERN zwiększa też ilość oleju napędowego, który można dostarczyć drogą morską.

„W mojej ocenie poziom wolumenowy, jeśli chodzi o pojemności zbiorników rezerwowych, jest wystarczający dla polskich potrzeb” - przekonywał Daniel Świętochowski, dyrektor pionu handlowego, PERN.

Dywersyfikacja kierunków dostaw paliw oznacza rosnącą rolę portów morskich.

„Porty od siedmiu lat przechodzą eksplozję inwestycyjną. W Gdańsku wydano na rozwój już 6 mld złotych, a kolejne 500 mln złotych jest już zaakceptowane. Nasz cel strategiczny to być numerem jeden na Bałtyku i wskoczyć do pierwszej piątki portów europejskich. Dzięki inwestycjom, do 2030 r. będziemy mogli prowadzić przeładunki na poziomie najlepszych portów, czyli ponad 100 mln ton rocznie. W tym roku osiągniemy 80 mln ton” - informował Adam Kłos, dyrektor departamentu handlowego, zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Według ekspertów do dalszego rozwoju krajowej logistyki paliw niezbędne są inwestycje w transport kolejowy, który musi być skorelowany z całą infrastrukturą. Obecnie średnia prędkość handlowa polskich pociągów to nieco ponad 20 km/h, tymczasem w Europie jest to średnio ponad 40 km/h.

„Nie potrzebujemy już rosyjskiej ropy, gazu, diesla. Dzięki inwestycjom dostępna jest dla nas reszta świata. Potrzebujemy partnerów przewidywalnych, a nie testujących naszą wytrzymałość i podatność na awarię tak, jak to było kilka lat temu” - deklarował Błażej Krawczyszyn.

Pomimo dokonanego całkowitego przestawienia odbioru węglowodorów z kierunku wschodniego na północny nie zakończył się proces inwestycyjny związany ze zwiększaniem przepustowości polskich terminali paliw. PERN zapowiada zwiększanie pojemności swoich zbiorników. ORLEN zamierza zbudować w Gdańsku terminal do obsługi jednostek morskich, gdzie będą przeładowywane produkty, w tym oleje bazowe, paliwa żeglugowe czy biododatki do paliw. Terminal będzie kosztował ok. 0,5 mld zł. Będzie on w stanie obsłużyć jednostki morskie o długości do 130 m, szerokości do 17,6 m i głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m. Prace potrwają dwa i pół roku. Docelowe moce przeładunkowe terminala mogą wynieść nawet 2 miliony ton produktów rocznie. Jego uruchomienie poprawi bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw.

Rozbudowana infrastruktura największych polskich firm działających na rynku paliw może również posłużyć do zapewnienia dostaw na Ukrainę i do krajów Śródmorza. Dzięki inwestycjom w polskie porty morskie, w linie kolejowe i inne niezbędne składniki infrastruktury paliwowej, Polska stanie się ważnym dostawcą paliw w regionie.

„Jesteśmy przygotowani na kolejne miesiące, dla nas najważniejsze jest lato, kiedy Polacy ruszają na wakacje i jesień, gdy rozpoczyna się sezon prac polowych. Dzięki dywersyfikacji dostaw surowców i nowym kanałom przesyłu, na stacjach ORLEN klienci zatankują bez względu na porę roku” - podsumował Błażej Krawczyszyn.


Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.