• <

Flis Kanałem Elbląskim. Inicjatywę wspiera m.in. Bollore Logistics Poland

AK

13.05.2022 12:00
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Flis Kanałem Elbląskim. Inicjatywę wspiera m.in. Bollore Logistics Poland

Partnerzy portalu

Flis Kanałem Elbląskim. Inicjatywę wspiera m.in. Bollore Logistics Poland - GospodarkaMorska.pl
Fot. promocyjne

Flis Kanałem Elbląskim to rekonstrukcja historyczna spławu sosny taborskiej, dla której powstał ten kanał. Tratwą zbudowaną z siedmiu 14-metrowych tafli, spławiając 70 m sześc. sosny taborskiej popłynie profesjonalna załoga z Polskiego Cechu Flisaków, Szkutników i Sterników oraz ze Stowarzyszenia Miłośników Kanału Elbląskiego Navicula. Z tej okazji od 12 do 26 czerwca zaplanowano szereg wydarzeń towarzyszących na trasie kanałowych tartaków: od Iławy poprzez Miłomłyn, Małdyty, Rychliki do Elbląga. We wszystkich miejscach postoju odbędą się flisackie festyny. Imprezę wspierają lokalne samorządy, instytucje oraz firmy.

Na Kanale Elbląskim nie widziano tratw od 50 lat. Brak jest filmów, zdjęć, relacji flisaków, niewielu opowiada o tratwach. Flis Kanałem Elbląskim będzie rekonstrukcją historyczną flisów odbywających się na Kanale Elbląskim od początku jego istnienia.

Organizatorzy już dzisiaj zapowiadają, że zarówno sama tratwa, jak i flisacy codziennie będą na „wyciągnięcie ręki” dla okolicznych mieszkańców, turystów.

„Będziecie mogli obserwować z pobliskich brzegów, mostów, jachtów, motorówek i kajaków. Spotkacie flisaków w śluzach i na pochylniach, a na dłużej podczas wszystkich festynów” - czytamy w zapowiedzi wydarzenia, które potrwa od 12 do 26 czerwca.

Nawiązali do historii regionu

– Pomysł narodził się wiele lat temu, gdy w zasadzie te wszystkie główne rzeki w Polsce przepłynęliśmy tratwą i doszliśmy do wniosku, że czas na coś nowego. Dotarliśmy do Mieczysława Kawczyńskiego, który mieszka nad kanałem, udaliśmy się do niego i oczywiście to było wiadomym, że to nie jest sprawa na dzisiaj, bo i wtedy kanał był w remoncie ale punkt zaczepienia mieliśmy – wspomina Mieczysław Łabęcki, retman flisacki.

– Objeździliśmy przez 2 dni poprzez śluzy, miejsca które ewentualnie chcielibyśmy zobaczyć. Spotkaliśmy się z ludźmi, którzy jeszcze pamiętali flis. Odłożyliśmy tę sprawę na dalszy termin, z uwagi na remont kanału ale równie ze względu na nasze możliwości organizacyjne – opowiada.

I jak dodaje, tratwa będzie długa. – Na kanale pływały takie długie zestawy, nawet i dłuższe, więc będzie siedem tafli, ponad 100 metrów długości. Tratwa będzie miała również cztery budy, czyli miejsca w których będzie załoga spała. Na tratwie będzie się palił ogień, tak jak kiedyś to bywało. Bierzemy te swoje pomysły z tradycji, sami jesteśmy flisakami, ja już pływam około 30 lat na tratwach, więc to jest doświadczenie – mówi Łabęcki.

Nad imprezą patronat honorowy objął marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, Parlamentarny Zespół Dróg Wodnych, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie oraz Narodowe Muzeum Morskie.

– Żegluga śródlądowa w Polsce, jako taka, istnieje w zasadzie w formie szczątkowej. Rzadko spotykamy już na Wiśle barki, pchacze, statki pasażerskie – przypomina Jagoda Klim, z Narodowego Muzeum Morskiego, "matka chrzestna" projektu.

Przypomina, że na Wiśle, coraz częściej spotykamy tzw. "drewniaków", czyli szalonych ludzi pływających na swoich drewnianych łódkach, inspirowanych dawnymi łodziami komunikacyjnymi i rybackimi.
Partnerami wydarzenia są samorządy (Iława, Miłomłyn, Małdyty, Rychliki i Elbląg) oraz ponad 20 firm i organizacji. Jedną z nich jest Bolloré Logistics Poland, która jest polskim oddziałem globalnego przedsiębiorstwa spedycyjno-logistycznego Bolloré Logistics należącego do francuskiej grupy przemysłowej Bolloré.

Dlaczego Bolloré Logistics Poland wspiera inicjatywę flisu?

– Rekonstrukcje historyczne stały się bardzo popularne w ostatnich czasach. Mają one najczęściej charakter militarny. Natomiast rekonstrukcja flisu drewna jest unikalna, ponieważ dotyczy zagadnienia z zakresu gospodarki – zauważa Marcin Sikorski, dyrektor generalny Bollore Logistics Poland.

Dyrektor przypomina, że w ubiegłych stuleciach transport wodny był kluczowy dla handlu. – Dlatego uznaliśmy pomysł odtworzenia spławu drewna Kanałem Elbląskim za bardzo interesujący. Wydarzenie to może przyciągnąć uwagę miłośników historii, turystów, a być może też profesjonalistów zajmujących się transportem. To doskonały sposób przypomnienia, że transport wodny jest najbardziej ekologiczną gałęzią transportu, i zasługuje na propagowanie – uważa.

– We współczesnym świecie, stosujemy do tego celu specjalistyczne barki, takie jakie są wykorzystywane przez regularną linię Bollore Logistics, pomiędzy Le Havre i Paryżem – opowiada Marcin Sikorski.

Podkreśla, że nierzadko transport rzeczny jest jedynym możliwym rozwiązaniem dla urządzeń i konstrukcji wielkogabarytowych.

– Port w Elblągu, w którym zakończy się flis, jest często wykorzystywany do załadunku sztuk ciężkich, z czego korzystają okoliczne zakłady przemysłowe. Jego znaczenie wzrośnie z pewnością w związku z inwestycją przekopu Mierzei Wiślanej – prognozuje dyrektor generalny Bollore Logistics Poland. – Biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki, Bollore Logistics nie mogło nie wesprzeć inicjatywy rekonstrukcji flisu.

I jak mówi, w przedsięwzięciu jest coś niezwykłego. – To niczym podróż w czasie, gdy możemy na własne oczy się przekonać, jak olbrzymie zmiany w technice transportu dokonały się od czasów flisackich – kończy.

Flis Kanałem Elbląskim. Co w programie?

Tratwa zostanie zbudowana przy jedynej czynnej na przy Kanale Elbląskim bindudze Glimy, w dniach 8-11 czerwca z półmetrowej średnicy bali sosny taborskiej pozyskanej z uprawy w nadleśnictwie Miłomłyn w okresie najmniejszego nasączenia pni wodą.

Flisacy popłyną trasą kanałowych tartaków z Iławy do Elbląga, pokonując ponad 150 km podczas 14 dni. W każdym miejscu postoju towarzyszyć im będą festyny z bogatą, różnorodną ofertą. Na Jarmarkach swoje produkty zaprezentują wytwórcy regionalnej żywności oraz rękodzieła. Flisacy udostępnią tratwę do zwiedzania, zaprezentują kulturę flisacką, również kulinarną. W pokazach kulinarnych będzie można degustować potrawy oraz nauczyć się ich wykonania. Animacje dla dzieci i dorosłych nie pozwolą się nikomu nudzić. Każdy festyn będzie inny, warto więc odwiedzić wszystkie.

ORIENTACYJNY HARMONOGRAM IMPREZY:

8-12.06.2022 Glimy, montaż tratw

13-15.06.2022 spław Glimy – Miłomłyn – Iława; pokonanie śluz Zielona i Miłomłyn

25/26.06.2022 event Elbląg, Konferencja

27.06.2022 demontaż tratw

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.