ew
Przy nabrzeżu Stanów Zjednoczonych w Gdyni zacumował brytyjski niszczyciel rakiertowy HMS Diamond, klejnot w koronie Marynarki Wojennej Wielkiej Brytanii, jest trzecim z niezwykle skutecznych niszczycieli rakietowych Typu-45 i jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie okrętów wojennych na świecie. Gdynianie nowoczesną jednostkę będą mogli zwiedzić w piątek 7 września.
W czwartek, 6 września w gdyńskim magistracie dowódca jednostki Ben Keith spotkał się z Joanną Zielińską, przewodniczącą Rady Miasta Gdyni. Podczas wizyty przewodnicząca poprosiła aby mieszkańcy naszego miasta mogli zwiedzić jednostkę.
- Gdynianie uwielbiają zwiedzać okręty, szczególnie te, które są u nas po raz pierwszy z wizytą gościnną. Takie wydarzenia cieszą się dużym zainteresowaniem. Stąd nasza prośba aby umożliwić wszystkim jej zwiedzenie – mówi Joanna Zielińska, przewodnicząca Rady Miasta Gdyni.
Dowódca jednostki wyraził zgodę na zorganizowanie zwiedzania.
- Pomimo, że Wielka Brytania jest w trakcie procedury wystąpienia z Unii Europejskiej, to nadal jesteśmy w strukturach NATO i działamy na rzecz pokoju w Europie i na świecie. Odwiedzamy właśnie porty sojuszu i na tej trasie zawinęliśmy również do Gdyni. Bardzo nam się spodobało miasto, które jest blisko portu – mówił dowódca okrętu Ben Keith.
Jednostka cumuje przy niedostępnym na co dzień nabrzeżu Stanów Zjednoczonych, w basenie nr V im. Eugeniusza Kwiatkowskiego. Spacer w tym miejscu mógłby być niebezpieczny z uwagi na trwające w okolicy przeładunki. Zostaną więc podstawione specjalne autobusy dowożące zainteresowanych pod sam okręt.
Zwiedzanie będzie możliwe w piątek, 7 września w godzinach 9.00-12.00. Autokar będzie dowoził chętnych do zwiedzania okrętu spod bramy nr 2 portu w okolicach ronda na ul. Indyjskiej.
Brytyjski niszczyciel rakiertowy HMS Diamond D34 (typ 45 / "Daring") został zwodowany 27 listopada 2007 roku. W brytyjskiej marynarce wojennej służy od 5 maja 2011 roku. Okręt zaprojektowano głównie do zapewnienia obrony przeciwlotniczej. W konstrukcji okrętu zastosowano najnowsze rozwiązania w zakresie technologii stealth, które znacznie ograniczyły echo radiolokacyjne okrętu i jego emisję w podczerwieni. Dzięki napędowi elektrycznemu znacznie zwiększyły się możliwości w zakresie zwalczania okrętów podwodnych. Okręty budowane są w technologii oddzielnych segmentów, które są łączone ze sobą w stoczni.
Uniwersytet Morski w Gdyni zaprasza na studia podyplomowe z zarządzania ryzykiem w przemyśle i energetyce morskiej
Sokół coraz bliżej zacumowania. Trwają prace przy Muzeum Marynarki Wojennej
Odrodzenie żeglugi - nowa publikacja dotycząca branży morskiej
Polscy uczniowie z wizytą w stoczni brytyjskiego partnera programu "Miecznik"
Ostatnia podróż Sokoła. Trwa efektowny transport okrętu do muzeum
Sokół "jedzie" do muzeum. Okręt jest przewożony na specjalnych wózkach