jk
Uniwersytet Gdański ogłosił przetarg na sprzedaż swojej wysłużonej jednostki hydrograficznej K/H Oceanograf-2. Kilka dni temu oficjalnie odebrał jej następcę.
Cena wywoławcza to 616 tys. zł netto. Oferty należy składać do 8 grudnia tego roku. Jednostka zacumowana jest w Gdyni, w basenie Prezydenta. Oceanograf-2 został zbudowany w Leningradzie w 1977 roku. Statek wychodzi w morze przeciętnie 110 razy rocznie, czyli praktycznie w każdy pogodny dzień. Przez 30 lat statek odbył około 3 300 rejsów, w których wzięło udział około 20 000 osób. W pierwszej połowie 2011 roku został wykonany duży remont klasowy obejmujący między innymi całkowitą wymianę instalacji elektrycznej, grzewczej i wodnej oraz generalną przebudowę wnętrza statku.
Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego to katamaran o długości całkowitej 49,5 m, szerokości 14 m. wysokość boczna wynosi 3,80 m zaś wysokość do pokładu górnego 6,55 m. Statek cechuje się bardzo małym zanurzeniem wynoszącym zaledwie 2 metry. Prędkość ekonomiczna nowej jednostki wynosi 10 węzłów zaś maksymalna jest o 2 węzły większa.
W pierwszą wyprawę statek wyjdzie w przyszłym roku. Będzie to rejs hydroakustyczny, naukowcy będą badali Morze Bałtyckie pod kątem właściwości rozpraszających obiektów biologicznych i ich skupisk.
Przeznaczeniem Oceanografa jest prowadzenie interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego – badania biologiczne, chemiczne, fizyczne i geologiczne oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów kierunku oceanografia i innych. Na statku znajdują się laboratoria: mokre, pomiarowe, sterylne, termostatyzowane a także sala dydaktyczna seminaryjno-komputerowa. Statek będzie może zabierać na pokład maksymalnie 20 osób. Rejonem pływania jednostki jest Morze Bałtyckie, lecz nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wyniesie 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Portem macierzystym jednostki jest Gdynia.
Budowę Oceanografu rozpoczęto w maju 2013 roku, miał być gotowy po roku. Wodowanie odbyło się jednak dopiero w czerwcu 2015 roku, a chrzest w roku 2016. Opóźnienia tłumaczono zmianami w projekcie. Ponadto w 2016 r. prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej zapowiedział złożenie doniesienia do prokuratury w sprawie kontraktu na budowę statku. Według prezesa, kontrakt na budowę Oceanografu przyniósł wykonawcy, czyli stoczni Nauta, milionowe straty.
Oceanograf–2 w liczbach
rok budowy: 1977
typ: statek hydrograficzny
długość całkowita: 23,08 m
wyporność: 64,12 grt
szerokość (b): 5,80 m
zanurzenie (d): 1,8 m
pojemność brutto: 64,12 grt
jednostka napędowa: 2 silniki 2 sg delfin 4ta o mocy 200 kw każdy (skoda-liaz) producent amex puck.
liczba śrub napędowych: 2
wysokość (h): 11,30 m (od wody), całkowita 13,30 m
prędkość minimalna: 4 w
prędkość maksymalna: 10w
nawigacja: gps - furano navigator
echosonda: jfc 680
żyrokompas: jfc autopilot com nav admiral
ukf: ic 59 oraz ic - m 423
widy: trałowa i kotwiczna
laboratorium: 3 m2
Zegarek najbogatszego pasażera "Titanica" sprzedany za 900 tys. funtów
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich