pc
35 minut, 25 uczestników, siedem stopni Celsjusza, trzy fantomy, dwie kamery, dwóch świadków, dwie osoby odmierzające czas, jeden steward nadzorujący porządek przebiegu akcji – oto liczby podsumowujące poniedziałkową akcję Akademii Morskiej w Szczecinie na pokładzie Nawigatora XXI. Podjęła ona próbę bicia Rekordu Guinnessa w jednoczesnym prowadzeniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez jak największą ilość osób. Dołączyła w ten sposób do akcji Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Pierwsze szacunki mówią o prawie 90 000 osób biorących udział w akcji w całej Polsce. Nie sam rekord jest tu jednak najważniejszy.
– To, czy zostanie pobity ma drugorzędne znaczenie. Najważniejsze w tym przedsięwzięciu jest to, by ćwiczyć pierwszą pomoc i cały czas doskonalić umiejętności – mówi dr Agnieszka Deja, prorektor ds. nauczania AM w Szczecinie.
Stałe przypominanie sobie zasad udzielania pierwszej pomocy to szansa, że w krytycznej sytuacji przystąpienie do resuscytacji będzie naturalnym odruchem. 30 uciśnięć i dwa wdechy – zasada nie wydaje się skomplikowana, ale proces resuscytacji jest niezwykle wyczerpujący dla wykonującego. Mimo to, uczestnicy akcji byli zgodni – trzeba podejmować działania.
– Uważam to za swój obowiązek – mówi Ivan, student trzeciego roku Wydziału Mechanicznego.
Informacje, jakie płyną z WOŚP, wskazują na to, że Akademia Morska w Szczecinie może liczyć na wpis do Księgi Rekordów Guinnessa. Poprzednie akcje organizowane przez fundację Jurka Owsiaka odbywały się bez próby uzyskania takiego wpisu.
Poprzedni rekord należy do Niemców i wynosi niecałe 12 000 osób. Prawie 90 000 uczestników na pokładzie Nawigatora XXI to zatem prawdziwy wyczyn.
Dane techniczne statku
Nazwa: m/v Nawigator XXI
Rok budowy: 1998
Bandera: Polska
Armator: Akademia Morska w Szczecinie
Znak wywoławczy: SNHA
IMO: 9161247
MMSI: 261187000
Klasa statku: KM I L3 sp
Długość całkowita: ok.60,21 m
Długość miedzy pionami: 54,13 m
Szerokość na wręgach: 10,50 m
Wysokość do pokładu głównego: 4,20 m
Zanurzenie konstr.: 3,15 m
Nośność: 300 ton (3,15 m zanurzenia, równa stępka) obejmuje m.in.: paliwo dla silnika głównego i agregatów, oleje, wodę słodką, zapasy prowiantu, załogę z bagażem (wyposażenie badawcze oraz części zapasowe i inwentarze wliczono do masy statku pustego)
Pojemność GT: 1208 RT
Pojemność NT: 362 RT
Prędkość rejestrowana (maks./średnia): 13/11 węzłów
Zasięg i autonomiczność: 4000 mil morskich; zapasy wody słodkiej i żywności przewidziano na 20 dób
Ładowność:
Załoga: 11 osób
Ekipa naukowa: 6 osób
Studenci: 30 osób
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich
Historia kołem się toczy. XVII-wieczny festyn pod Gdańskim Żurawiem
VI Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego. Jakie szanse i zagrożenia wiążą się z rozwojem sztucznej inteligencji?
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów