Kondycja branży morskiej ze względu na wciąż niskie ceny baryłki ropy przeżywa spowolnienie. Zagraniczni producenci w celu redukcji kosztów coraz częściej zwracają się w kierunku polskich podwykonawców. Outsourcing obejmuje już nie tylko podstawowe usługi, jak produkcja konstrukcji stalowych, ale też złożone zadania, jak całościowe zarządzanie projektem czy realizacja w pełni wyposażonego produktu.
Cena baryłki ropy wzrosła w porównaniu do kwoty z początku 2016 roku, jednak wciąż utrzymuje się na poziomie około 45 $. Z tego powodu firmy z branży energetycznej nadal borykają się z mniejszym wydobyciem surowca, co skutkuje niższym popytem na usługi i produkcję maszyn. Początkowo prognozowano, że międzynarodowa sytuacja negatywnie wpłynie na polskich podwykonawców. Choć ilość zamówień może faktycznie została ograniczona, to jednak rodzimi producenci zyskują, oferując szeroki zakres usług, profesjonalne doradztwo, projektowanie, specjalistyczne testy czy całościową opiekę nad realizacją projektu.
- Naszym sposobem na branżę morską jest outsourcing. Zagraniczni klienci w czasie ogólnego spowolnienia poszukują oszczędności, a firmy z Polski nadal mają konkurencyjne ceny. Np. spółki ze Skandynawii chętnie realizują zamówienia właśnie w Expom. Kiedyś nasze zlecenia opierały się tylko na wielkogabarytowych konstrukcjach stalowych, a teraz produkujemy kompletny produkt z pełnym wyposażeniem. Naszym klientom oferujemy biuro projektowe, zespół inżynierów i managerów – zdradza Rafał Domżalski, prezes zarządu Expom S.A.
Rynek outsourcingu w Polsce ma się bardzo dobrze i w 2015 roku po raz kolejny zanotował znaczący wzrost. Jak podaje w rocznym raporcie Fundacja Pro Progressio, sektor powiększał się w tempie 18-20%. Wynik ten obejmuje zarówno wzrost zatrudnienia, jak i pojawianie się nowych podmiotów świadczących usługi outsourcingowe. Obszarem, który rozwija się najdynamiczniej, jest BPO, czyli outsourcing procesów biznesowych. Pod koniec 2015 roku dla tej branży pracowało około 170 000 pracowników w 700 różnych firmach. Fundacja przewiduje, że trendy widoczne w 2015 roku z pewnością będą wskazywać kierunek rozwoju sektora outsourcingu w następnych latach .
Przykładowo spółka Expom przyjęła obecnie zamówienie na osiemnaście w pełni wyposażonych dźwigów, które trafią na Półwysep Skandynawski. Termin ich realizacji zaplanowany jest na 2017 rok. Dźwigi będą w pełni wyposażone w układy elektryczne i hydrauliczne oraz poddane certyfikacji, więc po dostarczeniu do klienta będą gotowe do pracy na morzu. Tak duże zamówienie to niezbity dowód na to, że lokalne firmy potrafią przekuć trudną sytuację w światowej gospodarce na swoją korzyść.
Więcej o firmie Expom
Expom to firma z ponad 60-letnim doświadczeniem w produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych na potrzeby branż m.in. morskiej, energetycznej i maszynowej. Kompleksowo realizuje zamówienia klientów począwszy od projektu konstrukcji stalowej, poprzez fazę analizy, produkcji i wyposażania, aż po niezależne testy i certyfikację - DNV, BV, ABS, PRS, LR, GL. W Expom realizowane są m.in.: dźwigi morskie i portowe, żurawiki szalupowe, wielkogabarytowe elementy maszyn, małe elektrownie wiatrowe, stojany generatorów prądu elektrowni wiatrowych, konstrukcje stalowe wyposażone w układy elektryczne i układy hydrauliczne.
Dla spółki pracuje ponad 200 osób, w tym blisko 20 wysoko wykwalifikowanych inżynierów. Firma posiada własne biuro technologiczno-konstrukcyjne, a także pięć hal produkcyjnych o łącznej powierzchni 6500 m2 wraz z parkiem maszynowym. 98 proc. produkcji firmy trafia na eksport – m.in. do państw skandynawskich, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Finlandii i USA.
Więcej na expom.pl
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym