ew
Wkrótce 2 maja - wówczas przestają obowiązywać zwolnienia USA na import irańskiej ropy przez niektóre kraje. Inwestorzy czekają teraz jaka będzie odpowiedź OPEC na ostrzejsze amerykańskie sankcje na irański surowiec - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na VI na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 63,43 USD, po spadku ceny o 0,11 proc.
Brent w dostawach na czerwiec na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 71,82 USD za baryłkę, po spadku notowań o 0,31 proc.
Ropa w USA traci impet po tym, jak osiągnęła w ub. tygodniu najwyższe notowania od 6 miesięcy - gdy USA podały, że nie przedłużą zwolnień na import irańskiej ropy.
W 2018 r. USA nałożyły sankcje na Iran i irańską ropę. Potem amerykańska administracja zezwoliła kilku krajom na import ograniczonej ilości irańskiego surowca przez 6 miesięcy.
Zezwolenia te obowiązują do 2 maja i dotyczą Chin, Grecji, Indii, Włoch, Japonii, Korei Południowej, Tajwanu i Turcji.
Biały Dom podał, że producenci ropy z innych krajów zobowiązali się uzupełnić braki irańskiej ropy na rynkach, ale Arabia Saudyjska, największy producent ropy w OPEC, nie wydaje się aż tak zdecydowana, aby spełnić oczekiwania USA - a powód jest prosty - z danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego wynika, że Saudyjczycy potrzebują cen ropy w pobliżu 85 dolarów za baryłkę, aby mogli w tym roku zrównoważyć swój budżet.
Tymczasem prezydent USA Donald Trump ponowił swoje wezwania do krajów OPEC do obniżenia cen ropy naftowej. Wskazał, że osobiście naciskał na kartel, aby OPEC obniżył notowania surowca.
"Na razie ropa pozostaje poza centrum zainteresowania inwestorów po tym, jak mocno potaniała przez Trumpa" - mówi Jeffrey Halley, starszy analityk rynku w Oanda Asia Pacific Ltd.
"Zarówno WTI jak i Brent przeszły przyzwoitą korektę cen, a na rynkach ropy na razie jest zadowolenie z konsolidacji, a inwestorzy przyjęli postawę wyczekiwania" - dodaje.
W piątek ropa na NYMEX staniała o 2,9 proc., a w poniedziałek "odzyskała" z tego 0,3 proc. Brent w piątek straciła 3 proc., a w poniedziałek staniała o dalsze 0,2 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych