• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

800 km ze sztuczną inteligencją na mostku w Zatoce Tokijskiej. Polska raczkuje w Gdyni [ZDJĘCIA]

Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu 800 km ze sztuczną inteligencją na mostku w Zatoce Tokijskiej. Polska raczkuje w Gdyni [ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

800 km ze sztuczną inteligencją na mostku w Zatoce Tokijskiej. Polska raczkuje w Gdyni [ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. Orca AI

Japończycy dokładnie wyliczyli, że 790-kilometrowy rejs statek sterowany jedynie sztuczną inteligencją odbył bez żadnych zagrożeń. Rejs przebiegał na jednym z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie.  Zaczął się od Zatoki Tokijskiej i przebiegał do awanportu portu Tsumatsusaka w zatoce Ise. 

Podczas rejsu statek automatycznie wykonał 107 manewrów unikania kolizji w czasie rejsu.  Dyrektor programu pilotażowego podał, że statek uniknął kolizji z potencjalnymi obiektami. Oszacowano, że było to od 400 do 500 jednostek. Statek był nawigowany przy wykorzystaniu systemów opracowanych przez Orca AI.

Orca na mostku

- Pierwszy na świecie komercyjny rejs autonomiczny jest znaczącym kamieniem milowym w tej podróży i spodziewamy się, że duże firmy żeglugowe wdrożą zaawansowane technologie sztucznej inteligencji i wizji komputerowej, aby urzeczywistnić wizję autonomicznej żeglugi – uważa Yarden Gross, współzałożyciel i dyrektor generalny Orca AI. 

- Dziękujemy Orca AI za pomoc w znalezieniu najlepszego rozwiązania systemu informatycznego w celu zwiększenia identyfikacji sytuacyjnej na statku pomimo przeszkód, jakie powstały w wyniku  globalnej pandemii – podkreślił wkład partnera dr Hideyuki Ando. 

W system sztucznej inteligencji wyposażono mały drobnicowiec ms. Suzaku (749 GT,  1800 DWT). Na mostku  85 m Suzaku zainstalowano urządzenia wspomagane sztuczną inteligencją (AI) i technologiami deep learning oparte na izraelskiej sztucznej inteligencji firmy Orca. Zaplanowaną trasę statek przebył w 40 godzin. W tym czasie systemy nawigacji pracowały w układzie pełną autonomii, która była aktywną przez 99% czasu przejścia morzem.

500 mil autonomicznej żeglugi

A należy podkreślić, że statek i zamontowany na nim system przeszły ciężką próbę na zatłoczonych wodach  wschodniego wybrzeża Japonii. Naukowcy z Japonii wraz inżynierami z Izraela przecierają szlak na kursie komercyjnego wdrożenia technologii statków autonomicznych do praktycznej eksploatacji. 

Testy liczącego 500 mil morskich przejścia statku przeprowadzone zostały przez The Nippon Foundation we współpracy z konsorcjum Designing the Future of Full Autonomous Ships (DFFAS).  Konsorcjum tworzy 30 japońskich firm, a kierowane jest przez Japan Marine Science Inc. (JMS), spółkę Grupy NYK oraz MTI.Co.

Zamontowany na mostku statku  system nawigacji Orca AI działał na zasadzie strażnika całej operacji przejścia między portami. Prowadził on w czasie rzeczywistym obserwację i wykrywanie obiektów, ich śledzenie, klasyfikację i obliczanie zasięgu. DO tego celu zamontowano na pokładzie jednostki 18 kamer, które pozwalały na obserwację otoczenia jednostki w zakresie 360° w dzień iw nocy.

Pandemia nie przeszkodziła nauce

Algorytmy Orca AI zostały opracowane na danych zebranych przez ponad rok w czasie eksploatacji Suzaku na akwenach Zatok Tokijskiej i Ise. Informacje z kamer były prezentowane w centrum operacyjnym floty, które usytuowano kilkaset kilometrów dalej. 

 - Jesteśmy zaszczyceni współpracą z konsorcjum DFFAS pod przewodnictwem grupy NYK w celu napędzania automatyzacji i autonomicznych możliwości statków komercyjnych na jednych z najbardziej zatłoczonych wód na świecie – podkreślił po udanych próbach Yarden Gross, współzałożyciel i dyrektor generalny Orca AI. 

 - Ponieważ zdecydowana większość japońskiego handlu międzynarodowego opiera się na eksporcie, konieczne było dla nas znalezienie rozwiązań technologicznych, które sprawią, że transport towarów eksportowanych będzie bezpieczniejszy – uważa dr Hideyuki Ando z MTI.Co. 

- Pomyślna realizacja całego projektu, tysiące kilometrów od Japonii, ze skomplikowanym sprzętem i oprogramowaniem, które są regularnie było wysyłane i zdalnie aktualizowane, jest doskonałym przykładem potencjału tkwiącego [w opracowanej – MG] technologii, która musi zmienić branżę – stwierdził z przekonaniem Ando. 

Marine Technology z Gdyni przeciera szlak

Zauważmy, że takie ćwiczenia można by wykonać również w Polsce. Niedawno do Władysławowa wszedł drobnicowiec Baltic Shipping Company A/S o identycznej długości, który testował przejście z duńskiego portu Vordingborg na morskim szlaku E60 do Kłajpedy. 

W porcie w Gdyni prowadzone były już próby małej jednostki częściowo autonomicznej wykorzystywanych do badań dna i nabrzeży. Jednostka wykonana jest przez członka Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego firmę Marine Technology, którą kieruje prof. Andrzej Stateczny.  Prowadzono również próby z jednostką wyprodukowana przez Centrum Techniki Okrętowej, także członka Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. 

Obecnie Marine Technology wykonuje  badania i pomiary  za pośrednictwem jednostki bezzałogowej dla projektu Zarządu Morskiego Portu Gdynia o akronimie MPSS. Jednostka Marine Technology odpowiada za realizację zadania:  „System monitoringu i obserwacji terenów portowych z wykorzystaniem pływających bezzałogowych mobilnych platform badawczych”. Projekt polega na wykorzystaniu mobilnej platformy badawczej w działalności portu gdyńskiego oraz obejmuje zadania, które zostaną zrealizowane do 31 grudnia 2023 roku. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.