Choć otwarcie Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie planowane jest wstępnie na jesień 2022 roku, prace nad główną ekspozycją są zaawansowane. MCN opublikowało właśnie materiały dotyczące jednego z interaktywnych stanowisk wystawy stałej.
Morskie Centrum Nauki w Szczecinie będzie nosić imię popularyzatora nauki, astrofizyka i kosmologa prof. Jerzego Stelmacha. Budynek, który powstaje na wyspie Łasztownia, przy brzegu Duńczycy, ma bryłę przypominającą kadłub statku.
Ekipa MCN systematycznie pracuje nad powiększaniem kolekcji eksponatów, a także nad stałą interaktywną wystawą. Jej częścią będzie stanowisko umożliwiające sprawdzenie, jak wyglądał i funkcjonował mostek kapitański na statku z lat 50-tych i jak wygląda na obecnie produkowanych jednostkach. Stanowisko będzie nosić nazwę „Mostek kapitański wczoraj i dziś”.
„Eksponat demonstruje wygląd mostka statku współczesnego i statku z lat 50-60-tych XX wieku. Stanowisko ma formę inscenizowanego mostka kapitańskiego, którego połowa stylem i wyposażeniem odzwierciedla wygląd statku z lat 50-60-tych XX wieku, a druga połowa – statku współczesnego (druga dekada XXI wieku). Taki układ pozwala na łatwe zauważenie różnic” – czytamy w opublikowanym opisie.
„Okna w obu połowach mostka są monitorami, na których wyświetlana
jest aplikacja multimedialna pokazująca widok akwenu przed dziobem
statku (widok z mostka na wprost).
Projekcje na monitorach w
obu połowach mostka są niezależne od siebie. Zwiedzający może w obu
połowach mostka dotykać i poruszać urządzeniami i ich replikami,
wcielając się w rolę kapitana. Umieszczone przy nich opisy będą
wyjaśniać przeznaczenie i sposób działania urządzeń. W obu połowach
znajduje się stanowisko kierowania statkiem umożliwiające udział w
symulacji nawigacji po torze wodnym oznaczonym zgodnie z systemem IALA
wyświetlanej na monitorach. Stanowisko będzie dostosowane do realiów
danej części mostka – w jednym wyposażone w koło sterowe i telegraf
maszynowy, a w drugim w fotel i joystick.
Zwiedzający
uruchamia symulację i dokonuje wyboru poziomu trudności: żeglugi z
podpowiedziami, co znaczą poszczególne oznaczenia na torze, lub bez
podpowiedzi. Następnie musi bezpiecznie sterować statkiem dobierając
odpowiednią do warunków prędkość i manewrując zgodnie ze znakami. W
przypadku błędów pojawiają ostrzeżenia o zagrożeniu dla statku (ze
strony różnych systemów i urządzeń) a w przypadku bezpiecznego
przepłynięcia wymaganego odcinka komunikat o nagrodzie (np. otrzymaniu
certyfikatu kapitana żeglugi wielkiej).”
Morskie Centrum Nauki w Szczecinie ma zostać otwarte jesienią 2022 roku.
Zegarek najbogatszego pasażera "Titanica" sprzedany za 900 tys. funtów
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich