• <
mewo_2022

W Łebie i Ustce powstaną porty serwisowe do obsługi morskich farm wiatrowych

ac

07.05.2021 15:50 Źródło: własne
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas W Łebie i Ustce powstaną porty serwisowe do obsługi morskich farm wiatrowych

Partnerzy portalu

W Łebie i Ustce powstaną porty serwisowe do obsługi morskich farm wiatrowych - GospodarkaMorska.pl
Fot. Wikipedia

W Krajowym Planie Odbudowy uwzględniono informację o planach przystosowania portu w Łebie do obsługi serwisowej farm wiatrowych. Podobny terminal ma powstać w Ustce. Główny Port Instalacyjny ma zostać zbudowany w Gdyni.

PKN Orlen "Baltic Power" planuje budowę farm wiatrowych, 23 km od linii brzegowej Łeby i Władysławowa na obszarze 131 km kw. W założeniu będzie to ok. 100 turbin wiatrowych o wysokości nawet do 250 m, przy 220 m średnicy wirujących łopat.

Do wybudowania i późniejszej obsługi farmy potrzebne będą odpowiednie porty. Inwestycje zostały ujęte w Krajowym Planie Odbudowy. Port instalacyjny zostanie zlokalizowany w Gdyni, a dwa porty do obsługi serwisowej farm mają powstać w Łebie i Ustce.

Burmistrz Łeby, Andrzej Strzechmiński zaznacza, że miasto przez długi czas starało się o ujęcie tej inwestycji w Krajowym Planie Odbudowy. Negocjacje były prowadzone w grupie roboczej organizowanej przez ministra infrastruktury, a także z deweloperami.

- Wykonaliśmy wstępną koncepcję przebudowy wejścia do portu Łeba z basenem technicznym. Udało się! - informuje Andrzej Strzechmiński, burmistrz Łeby.

Burmistrz wspomina także o korzystnej lokalizacji miasta.

- Pierwsza lokalizacja wszystkich farm wiatrowych jest na wysokości Łeby. Przemawia czynnik ekonomiczny: odległość, szybkość reagowania i czas dotarcia do turbin wiatrowych - dodaje Strzechmiński.

Według burmistrza, jeden z operatorów farm wiatrowych nabył już działkę po byłej stoczni w Łebie by uruchomić tam bazę serwisową.

Drugą częścią inwestycji ma być budowa terminalu w Morskim Porcie w Ustce. 

"Sektor morskiej energetyki wiatrowej stanowi szanse dla rozwoju gospodarczego Polski, w tym zbudowanie i rozwój tzw. local content, którego kluczowym elementem jest budowa infrastruktury portowej, służącej budowie, a następnie eksploatacji morskich farm wiatrowych" - podaje Krajowy Plan Odbudowy.

Przebudowa portu miałaby się rozpocząć jeszcze w tym roku, a jej zakończenie planowane jest na 2026 rok. Koszt jednostkowy tego typu portu offshorowego to około 437 mln euro.

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.