pc
Miasto Nowy Jork pozwało w środę pięć globalnych koncernów naftowych o odszkodowanie za wywołane przez nie i spodziewane szkody związane z ociepleniem klimatu. Miasto ogłosiło też wycofanie się funduszy emerytalnych z inwestycji w paliwa kopalne.
Pozew ogłoszony w środę przez burmistrza Nowego Jorku Billa de Blasio dotyczy pięciu korporacji mających według miasta Nowy Jork największy wkład w globalne ocieplenie. Są to: BP, Chevron, ConocoPhillips, Exxon Mobil i Royal Dutch Shell.
Miasto chce odzyskać "miliardy dolarów, które będzie musiało wydać na ochronę nowojorczyków przed skutkami zmiany klimatu", co obejmuje odszkodowanie zarówno za szkody już wyrządzone, jak i te spodziewane w ciągu tego stulecia. Miasto realizuje już w tym celu program wart ponad 20 mld dolarów - jak napisano w komunikacie prasowym.
Środki potrzebne są do sfinansowania wydatków na infrastrukturę ochrony wybrzeża, modernizację sieci wodnej i kanalizacyjnej oraz środki łagodzące wpływ wysokich temperatur, a także kampanie społeczne - argumentują przedstawiciele miasta.
Według władz Nowego Jorku "niedawno odkryte dokumenty stwierdzają jasno, że przemysł paliw kopalnych przynajmniej już w latach 80. XX wieku zdawał sobie sprawę ze skutków, jakie dla atmosfery planety będzie miało spalanie paliw kopalnych, oraz ze spodziewanego wpływu na zmianę klimatu". Mimo to branża rozmyślnie angażowała się w "kampanię oszustw i wyparcia".
W odpowiedzi Shell wydał komunikat, w którym napisano, że sądy nie są miejscem na podjęcie "złożonego wyzwania społecznego", jakim jest zmiana klimatu. BP odmówił komentarza, a trzy pozostałe firmy nie odniosły się natychmiast do sprawy - doniosła agencja AP.
Również w środę burmistrz de Blasio, rewident miejski Scott M. Stringer i inni powiernicy funduszy emerytalnych miasta ogłosili pionierski zamiar wycofania się z inwestycji w podmioty posiadające rezerwy paliw kopalnych w horyzoncie pięciu lat.
Pięć funduszy emerytalnych miasta Nowy Jork trzyma obecnie około 5 mld dolarów w papierach wartościowych blisko 190 firm naftowych - poinformowano w komunikacie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych