Jeden z czterech śmigłowców AW101 morskiego rodzaju sił zbrojnych pojawił się nad Bałtykiem, współdziałając z ćwiczącymi okrętami 3. Flotylli Okrętów. Ma być to dowodem, że po okresie przygotowań te maszyny są przygotowane do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem.
W ubiegłym tygodniu okręty bojowe i pomocnicze 3. FO wyszły na Bałtyk, aby w dniach 10-14 marca przeprowadzić szereg ćwiczeń w ramach Okrętowej Grupy Zadaniowej. W ten sposób utrzymywały ciągłość gotowości do wykonywania zadań, a załogi sprawdzały swoje przygotowanie do realizacji celów i radzenia sobie z wyzwaniami.
Podczas jednego z epizodów ćwiczebnych do fregaty ORP Gen. T. Kościuszko i korwety ZOP ORP Kaszub dołączył jeden z nowych nabytków „morskiego skrzydła” formacji, śmigłowiec AW101-Mk 614 w wersji ZOP. Przeprowadził ćwiczenia zgrywające z okrętami Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. FO. Miał to być pierwszy raz, gdy Marynarka Wojenna RP zaprezentowała swój nowy nabytek w akcji.
Najnowszy nabytek #BLMW śmigłowiec wielozadaniowy AW 101 - Mk 614 w wersji ZOP przeprowadził ćwiczenia zgrywające z okrętami Dywizjonu Okrętów Bojowych #ORPKaszub i #ORPGenTKościuszko podczas ostatnich manewrów Okrętowej Grupy Zadaniowej ⚓️
— Marynarka Wojenna RP/ Polish Navy (@MarWojRP) March 16, 2025
🎥 st. chor. szt. mar. Piotr Leoniak pic.twitter.com/xFR14w9TCa
W nowy tydzień wlatujemy ✈️ z nową energią 🔥❗️ #AW101 👊💪
— Marynarka Wojenna RP/ Polish Navy (@MarWojRP) March 17, 2025
📷3 FO@DGeneralneRSZ @DowOperSZ @SztabGenWP @MON_GOV_PL @Polska_Zbrojna pic.twitter.com/Isze9rRlQe
Kontrakt na dostawę czterech śmigłowców AW101 został zawarty wiosną
2019 roku, a ostatni trafił do sił zbrojnych w ub. r. Koszt budowy i
wyposażenia maszyn wynosił wówczas 1,65 mld złotych. Za realizację
zamówienia odpowiadały włoski koncern Leonardo oraz zakład PZL Świdnik.
Podpisano również umowę offsetową, której beneficjentem są zakłady
WZL-1, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców. Drugim
beneficjentem kontraktu offsetowego było Centrum Morskich Technologii
Wojskowych Politechniki Gdańskiej.
Nowe śmigłowce dla sił morskich mają 22,8 metra
długości kadłuba, 6,65 metra wysokości, a wirnik 18,5 metra średnicy.
Masa własna wynosi 10 500 kg (startowa 14 600 kg). Prędkość maksymalna
to 309 km/h, a pułap to 3 300 metrów. Mogą zostać wyposażone w systemy, a
także stacje i pławy hydrolokacyjne do misji ZOP. Zarówno do tych
działań, jak i choćby SAR, posiada też głowicę elektrooptyczną,
reflektor oraz system autopilota, łączności, przetwarzania i transmisji
danych. Załoga maszyny liczy cztery osoby.
W wersji dla polskiego odbiorcy śmigłowce AW101 przystosowano do wykonywania takich zadań jak zwalczanie okrętów podwodnych, a także ratownictwo morskie w ramach SAR i CSAR. Miejscem stacjonowania maszyn jest 44. Baza Lotnictwa Morskiego, wchodząca w skład Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu