• <
mewo_2022

Nils de Baar, Vestas: morska energetyka wiatrowa to korzyści dla pokoleń [ROZMOWA]

23.08.2021 12:49 Źródło: własne
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Nils de Baar, Vestas: morska energetyka wiatrowa to korzyści dla pokoleń [ROZMOWA]

Partnerzy portalu

Nils de Baar, Vestas: morska energetyka wiatrowa to korzyści dla pokoleń [ROZMOWA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. Vestas

Vestas to jeden ze światowych liderów produkcji turbin wiatrowych, zarówno lądowych, jak i morskich. Firma angażuje się już w polskie inwestycje offshore. Między innymi o współpracy z Portem Gdynia i polskim planie na morską energetykę wiatrową opowiedział nam Nils de Baar, prezes firmy na Europę Północną i Środkową.

Vestas jest zaangażowany w różne inwestycje offshore na Bałtyku, nie tylko w Polsce. Czy jako firma z korzeniami w Danii postrzegacie Morze Bałtyckie jako swoje naturalne pole działań?

Dla Vestas, duńskiej firmy o znaczącej historii nie tylko w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej, ale także lądowej w całym regionie Bałtyckim, Morze Bałtyckie jest oczywiście ważnym obszarem. Jesteśmy zaangażowani również w projekty na niemieckich wodach na Bałtyku, na przykład w Arcadis Ost i Baltic Eagle. W regionie Morza Bałtyckiego jest duży potencjał, zwłaszcza w offshore, a Vestas jest gotowy do odegrania swojej roli.

fot. VestasJak ocenia pan cel, jaki postawiła sobie Polska, polegający na dostarczaniu 11 GW przy pomocy morskiej energetyki wiatrowej do 2040?

Widzimy, że podstawy (np. prędkość wiatru i odpowiednia przestrzeń) już są, teraz zaległości nadrabiają regulacje i przepisy. Szczególnie widać to w ostatnich miesiącach, gdy projekty o wartości wielu GW otrzymały kontrakty różnicowe na rozwój w latach dwudziestych. Istnieje wola polityczna, teraz chodzi o przeprowadzenie projektów przez ich cykle rozwojowe, sfinalizowanie umów dotyczących łańcucha dostaw (w tym turbin wiatrowych) oraz instalację zgodnie z harmonogramem i budżetem. Jeśli tempo wzrostu się utrzyma do końca lat dwudziestych, nie ma powodu sądzić, że termin do osiągnięcia 11 GW jest zbyt krótki. W zasadzie to jest prawdopodobne, że ten cel jest zbyt mało ambitny. Ogólnie rzecz ujmując, dostępna do wytworzenia moc napędza inwestycje w łańcuch dostaw, umożliwiając zwrot z inwestycji ze strony producentów. Aby zabezpieczyć inwestycje dostawców pierwszego poziomu w Polsce, potrzeba wyznaczyć wyższy wolumen na dłuższy czas, aby można było uzyskać zwroty i stworzyć miejsca pracy nie tylko na krótką metę.

Jak doszło do zainteresowania firmy Vestas planowanymi inwestycjami offshore w Gdyni?

Vestas regularnie współpracuje z obiektami infrastrukturalnymi na całym świecie w ramach naszego przyszłościowego myślenia. Ponieważ polski rynek morskiej energetyki wiatrowej i reszta regionu Morza Bałtyckiego staje się coraz bardziej aktywna, oryginalni producenci, tacy jak Vestas, muszą wiedzieć, skąd będą instalowane te projekty. Port Gdynia jest jednym z tych obiektów infrastrukturalnych w Polsce, gdzie istnieje możliwość lokalizacji działań związanych z projektami morskiej energetyki wiatrowej, dlatego podjęliśmy rozmowy mające na celu ułatwienie rozwoju tego miejsca. Przygotowanie portu dla branży morskiej energetyki wiatrowej, by mogła korzystać z tego terenu, wymaga wiele pracy, a te techniczne dyskusje wpłyną na działalność Portu Gdynia, pomagając zwiększyć jego atrakcyjność dla deweloperów projektów. W Polsce dostępnych jest wiele portów do prowadzenia działalności w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, a porty te będą konkurować ze sobą oraz z innymi opcjami na całym Morzu Bałtyckim, co oznacza, że będą musiały zapewnić, aby ich inwestycje były przygotowane na przyszłość.

Jak przebiegają te rozmowy?

Rozmowy są wspólne i pozytywne. Obie strony chcą tego samego, czyli kolejnego portu, który może zainstalować morską energetykę wiatrową w regionie Morza Bałtyckiego po kosztach konkurencyjnych regionalnie i globalnie. Czy uda się to zrobić, dopiero się okaże, ponieważ morska energetyka wiatrowa wymaga dużej przestrzeni, aby móc przeprowadzić czynności instalacyjne lub montażowe, a Port Gdynia jest bardzo poszukiwanym miejscem infrastruktury w Polsce.

Jaką rolę chce w tym pełnić Vestas?

Chcemy wesprzeć Port Gdynia w przygotowaniu go do budowy morskiej energetyki wiatrowej w Polsce i poza nią, nie tylko dla Vestas, ale także dla reszty branży. Wiele pracy pozostaje do zrobienia, dlatego dzielimy się potrzebami technicznymi dla naszej turbiny V236-15,0 MW, która jest najlepszą w swojej klasie platformą w branży wiatrowej pod względem powierzchni omiatania i mocy znamionowej.

Czym się charakteryzują te turbiny? Dlaczego akurat ten model został wybrany do tej inwestycji?

V236-15,0 MW to turbina nowej generacji, którą można zainstalować na morzu, aby wytwarzać czystą, niezawodną energię elektryczną dla użytkowników końcowych. Turbina jest wykorzystywana jako podstawa do rozmów, ponieważ turbiny tej wielkości będą turbinami instalowanymi w następnej dekadzie i później. Co więcej, jeśli port jest przygotowany na przyjęcie turbiny tej wielkości, może z łatwością pomieścić turbinę o mniejszym rozmiarze i wadze.

Czy dostrzega pan jakieś zagrożenia dla realizacji planów w Gdyni?

Angażujemy się w przygotowanie Portu Gdynia do pełnienia roli kluczowej infrastruktury dla deweloperów. To deweloperzy projektu będą decydować, które urządzenia portowe wykorzystać do instalacji projektu, a nie Vestas. Naszą rolą jest zapewnienie, aby Port Gdynia był jak najlepiej przygotowany do wspierania budowy morskiej energetyki wiatrowej w Polsce i na całym Bałtyku. Jeśli pierwsza runda projektów w Polsce jest zbyt wczesna, aby deweloperzy mogli ją uznać za opcję konkurencyjną regionalnie, będzie wiele możliwości w przyszłości.

Czy rozwój offshore w Porcie Gdynia będzie miał wpływ na lokalną społeczność?

Oczywiście dalsze inwestycje w porcie mogą przynieść korzyści lokalnej społeczności. Nie możemy jednak jeszcze rozmawiać o szczegółach, ponieważ żadna inwestycja nie została sfinalizowana.

Wielu ekspertów uważa, że polskie wybrzeże prezentuje bardzo duży potencjał do rozwoju offshore. Jak pan to widzi? Z czego on wynika? Czy jest to kwestia jedynie warunków naturalnych?

Na Morzu Bałtyckim u wybrzeży Polski występuje niezawodnie wysoki poziom wiatru, który oferuje opłacalny, stabilny poziom wytwarzania energii, co jest ważne szczególnie w kontekście globalnego przechodzenia na czystą energię. To może naprawdę pomóc Polsce w odejściu od używania brudnych paliw kopalnych do wytwarzania energii. Polska już teraz korzysta ze swoich dobrych osiągnięć w dziedzinie energetyki wiatrowej na lądzie, ponieważ odejście od paliw kopalnych stwarza możliwości dla czystych inwestycji. Ambicje polskiego rządu, by do 2040 roku zapewnić do 11 GW morskiej energii wiatrowej, to dalekowzroczna, strategiczna decyzja, która przyniesie korzyści Polakom przez to i przyszłe pokolenia. Fakt, że polskie wybrzeże oferuje duże prędkości wiatru na stosunkowo płytkich wodach oznacza, że prąd ten może być wytwarzany przez turbiny stałodenne, dzięki czemu koszt jest obecnie niższy, a zatem wyprodukowana energia elektryczna będzie w lepszej cenie dla konsumentów końcowych.

Czy pandemia koronawirusa spowodowała zmiany lub przesunięcia na bałtyckim rynku offshore?
Nieszczególnie.

Jakie rynki na świecie mają jeszcze potencjał i będą przykuwały uwagę w dziedzinie offshore?

Na radarze firmy Vestas znajduje się wiele rynków morskiej energetyki wiatrowej, ale tak naprawdę nie ma ograniczeń jurysdykcyjnych. Jeśli chodzi o Vestas, jesteśmy gotowi dostarczyć morskie turbiny wiatrowe wszystkim klientom, którzy poszukują najlepszej w swojej klasie technologii, czy to w Europie, Azji i Pacyfiku, Ameryce Północnej i Południowej, Afryce czy gdziekolwiek indziej. Jesteśmy już obecni na całym świecie w energetyce wiatrowej na lądzie, a za kilka lat nie inaczej będzie z wiatrem na morzu.

Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.