pc
Wypełniły się słowa generała Józefa Hallera: „Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje. Żeglarz polski będzie mógł dzisiaj wszędzie dotrzeć pod znakiem Białego Orła, cały świat stoi otworem”, wypowiedziane 10 lutego 1920 roku w Pucku nad polskim morzem. W 97. rocznicę zaślubin naszego kraju z Bałtykiem, we włoskim porcie Civitavecchia, polscy marynarze z PKW Czernicki, po przebyciu Morza Północnego, Oceanu Atlantyckiego, Morza Śródziemnego, Morza Liguryjskiego oraz Morza Tyrreńskiego, oddali hołd tym, którzy ślubowali wierność naszemu morzu.
Dokładnie o godzinie 12:00, gdy na polskim wybrzeżu odbywały się główne obchody 97. rocznicy zaślubin Polski z morzem, na pokładzie ORP „Kontradmirał X. Czernicki” zorganizowano uroczystą zbiórkę, na której dowódca PKW kmdr por. Aleksander Urbanowicz podkreślił, że „97 lat temu, gdy w granicach naszej ojczyzny nie znajdował się żaden większy port, z perspektywy niewielkiej miejscowości Puck te słowa (przytoczone powyżej) mogły wydawać się co najwyżej marzeniem Narodu odzyskującego dostęp do upragnionego Bałtyku”. Dzisiaj z perspektywy czasu widzimy, że polski marynarz spod biało-czerwonej bandery wojennej obecny był na wszystkich oceanach świata, walcząc podczas drugiej wojny światowej, wypełniając we współczesnych czasach zadania sojusznicze, czy też się szkoląc.
– Dlatego dzisiaj z całą pewnością i satysfakcją należy powiedzieć, że dla „Marynarzy pod znakiem Białego Orła cały świat stoi otworem” – podkreślił kmdr Urbanowicz, stojąc na pokładzie „Czernickiego”, który od wyjścia ze świnoujskiego portu przebył ponad 3 600 mil morskich.
Oprócz załogi, w zbiórce także udział wzięli oficerowie z sojuszniczych marynarek: szef sztabu NATO-wskiego Zespołu SNMCMG2 kmdr por. Alexandru Gobljia z rumuńskiej MW oraz dowódca hiszpańskiego niszczyciela min ESPS „Duero” kmdr ppor. Guillermo Felipe Tosar Hernandez, nadając jej wydźwięku międzynarodowego.
Otwarte 97 lat temu „okno na świat” pozwala optymistycznie spoglądać w przyszłość ściśle związaną z wodami mórz i oceanów. Polski marynarz strzeże dobrego imienia Ojczyzny nie tylko na Bałtyku, ale także z dala od jego granic. Nasze okręty służą w zespołach sojuszniczych, dbając o bezpieczeństwo morskich szlaków komunikacyjnych. Nie można zapominać także o aspekcie ekonomicznym działań, gdyż właśnie drogą morską dostarczane są do naszego kraju surowce i towary strategiczne. Zakłócenie swobody morskiego transportu może spowodować kryzys, który mógłby dotknąć także Polski.
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku
Akcja ewakuacyjna SAR. Pasażer promu trafił do szpitala
Na estońskich wodach trwa międzynarodowa opercja przeciwminowa pk. "Open Spirit 24"
Zatoka Perska zalewana narkotykami. Międzynarodowa koalicja niemal codziennie zajmuje transpoty nielegalnych substancji
Belgia nie wyśle fregaty na Morze Czerwone. Winna awaria uzbrojenia
Przerażające odkrycie rybaków w Brazylii. W łodzi znaleźli dwadzieścia ciał w rozkładzie [wideo]