Podczas posiedzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) wezwano operatorów statków na wodach Arktyki do przejścia na czystsze paliwa, zgodnie z rezolucją przyjętą przez organizację.
Podczas spalania tradycyjnych paliw (np. olej opałowy) emitowane są cząsteczki sadzy, które pochłaniają światło słoneczne i zatrzymują ciepło w atmosferze, przyczyniając się do globalnego ocieplenia. Jest to szczególny problem w Arktyce, gdzie pył osadza się na lodzie, przez co odbija mniej światła w przestrzeń. Według Clean Arctic Alliance, w latach 2015-2019 emisje atmosferycznej sadzy ze statków wzrosły o 85 proc. na obszarze Arktycki.
- Gdyby cała żegluga korzystająca obecnie z ciężkich olejów opałowych podczas pobytu w Arktyce przeszła na paliwo destylowane, nastąpiłaby natychmiastowa redukcja emisji sadzy o około 44 proc. - powiedziała Sian Prior z Clean Arctic Alliance. Dodała, że zastosowanie filtrów ograniczyłoby emisję o 90 proc.
Jak pisze Isabelle Gerretsen na łamach Climate Change News, najbardziej opornymi na apel krajami była Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Rosja. Rezolucję poparły m.in. Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Panama.
Słabe postępy sektora żeglugi podczas COP26
Pomimo rosnących nacisków, w trakcie COP26 poczyniono niewielkie postępy w zakresie dekarbonizacji przemysłu żeglugowego, który emituje około 1 mln ton ekwiwalentu CO2 rocznie. Uzgodnionym w przyjętej rezolucji IMO jest zmniejszenie tej emisji o połowę do 2050 roku.
Kraje rozważały wzmocnienie globalnego celu klimatycznego w celu zmniejszenia emisji z żeglugi, ale odłożyły decyzję do 2023 roku. IMO ma dokonać przeglądu swojej długoterminowej strategii.
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Inwestycje wokół offshore mogą sięgnąć ok. 900 miliardów złotych - to trzykrotność całego projektu CPK
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki