Kilka dni po otwarciu nowo wybudowanego laboratorium hydromechaniki – basenu modelowego Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa - studenci II stopnia kierunku Techniki Geodezyjne w Inżynierii przeprowadzili pomiary obiektu.
W ramach laboratorium studenci mieli za zadanie dokonać inwentaryzacji głównych wymiarów laboratorium przy użyciu dalmierzy laserowych. Ponadto wykonali niwelację dwóch szyn suwnicy metodą geometrycznej niwelacji precyzyjnej i technicznej. Następnie zrealizowali pomiar liniowości szyn metodą stałej prostej wykorzystując teodolit oraz tachimetr.
Przypomnijmy, ze basen modelowy został otwarty w listopadzie ubiegłego roku. Podczas zajęć studenci będą mogli przeprowadzać m.in. badania modelowe statków towarowych, takich jak kontenerowce i masowce, statków do przewozu gazu skroplonego LNG, a także jednostek niekonwencjonalnych – statków do obsługi platform wiertniczych i jachtów. Basen pozwoli również na wykonanie uproszczonych testów statków do instalowania i obsługi morskich turbin wiatrowych czy też badań hydromechanicznych obiektów typu offshore.
Oprócz basenu, który ma 40 m długości, 4 m szerokości oraz 3 m głębokości, inwestycja objęła przebudowę i rozbudowę dwukondygnacyjnego budynku Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Na poziomie parteru i pierwszego piętra dobudowano część gmachu, w której znajdują się: basen modelowy wraz z magazynem, modelarnia oraz sale laboratoryjne, komputerowe i pomieszczenia biurowe. Wszystkie przylegające laboratoria oraz modelarnię dostosowano do potrzeb pomieszczenia głównego, jakim jest właśnie basen modelowy.
W modelarni znajduje się nowoczesna frezarka CNC 5D, która umożliwi wykonywanie modeli badawczych o maksymalnych wymiarach o długości 4 m, szerokości 1,7 m oraz wysokości 1 m.
Inwestycja została zrealizowana w ramach projektu Inżynier Przyszłości, którego ideą, obok budowy nowoczesnej infrastruktury, jest m.in. kształcenie stawiające w centrum studenta i kształtowanie jego umiejętności inżynierskich: planowania, projektowania, konstruowania/budowania i wnioskowania na podstawie przeprowadzonego doświadczenia – zgodnie z filozofią CDIO (Conceive – Design – Implement – Operate).
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym