Estonia może przyspieszyć realizowany od dekady plan budowy pływającego terminalu do importu skroplonego gazu ziemnego, by zmniejszyć swoją zależność od rosyjskiej energii - przekazała w środę agencja Bloomberga.
"Zaprzestanie finansowania rosyjskiej machiny wojennej oznacza, że musimy znaleźć alternatywę dla rosyjskiego gazu" - napisał estoński minister gospodarki Taavi Aas w e-mailu przesłanym agencji.
Bloomberg przypomniał, że estoński rząd dyskutował tę propozycję w zeszłym tygodniu, ale nie podjął jeszcze decyzji. "Dyskusje będą kontynuowane w przyszłym tygodniu" - dodano.
Projekt w porcie Paldiski na wybrzeżu Morza Bałtyckiego jest planowany od dekady przez grupę energetyczną Alexela. Pływający terminal składałby się z mola i statku LNG. Według estońskiego rządu obiekt może zostać ukończony do końca bieżącego roku.
Według Bloomberga spółka Alexela - współwykonawca fińskiego terminalu Hamina LNG, który ma rozpocząć działalność pod koniec lata br - "będzie potrzebowała gwarancji państwowych i dotacji, aby móc kontynuować estoński projekt".
"Zanim projekt będzie mógł zostać zrealizowany, rząd musiałby podjąć decyzję o wstrzymaniu importu rosyjskiego gazu" - zaznaczył w estońskich mediach przytaczany przez Bloomberga Taavi Veskimagi, dyrektor generalny Elering - estońskiego operatora systemu przesyłowego gazu i energii elektryczne.
Z powodu wojny w Ukrainie i zobowiązania się UE do zmniejszenia w tym roku importu rosyjskiego o 2/3 wzrosło zapotrzebowanie na pływające terminale LNG. Takie specjalistyczne jednostki stanowią szybszą i tańszą alternatywę dla terminali lądowych - odnotowuje Bloomberg. Agencja przypomniała, że w marcu własną pływającą jednostkę magazynowania i regazyfikacji zbudowała Holandia, a Niemcy i Włochy również dążą do szybkiego uruchomienia swoich terminali - dodała agencja.
Źródło: PAP
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej