Wschodzący rynek morskiej energetyki wiatrowej w USA, potrzebuje wsparcia, i z takim przychodzą dwaj giganci. Amerykańska firma Crowley i duńska firma żeglugowa ESVAGT łączą siły, aby zbudować i obsługiwać specjalnie jednostki do obsługi morskich farm wiatrowych zgodne z Jones Act.
W ostatnim czasie morska energetyka wiatrowa w USA nabiera tempa, a wraz z nim rośnie zapotrzebowanie na jednostki do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Do tego procesu niezbędne są nowe jednostki, spełniające wymagania wynikające z ustawy Jones Act. W tym celu firmy Crowley i ESVAGT, główni dostawcy morskich rozwiązań technicznych, powołały spółkę JV. Partnerzy zaprojektują i będą obsługiwać flotę pod banderą USA do obsługi morskich farm, jednostek SOV oraz typu Jack Up (O&M) do instalacji morskich wiatraków .
Wieloletni amerykański gracz Crowley będzie właścicielem i operatorem statków załogowych dla amerykańskich marynarzy, podczas gdy europejski operator SOV ESVAGT zapewni doradztwo techniczne w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji tych statków na podstawie wcześniejszych doświadczeń z tym konkretnym typem statku.
Crowley na początku roku utworzył dział New Energy, który to ma wspierać i odpowiadać na potrzeby rynku sektora energetycznego w USA i sąsiednich rejonach. Poza obsługą floty SOV i O&M, Crowley planuje aktywnie uczestniczyć w całym procesie, od budowy po wycofanie z eksploatacji oraz w świadczeniu usług terminalowych na lądzie i obsłudze całego łańcucha dostaw.
Z kolei powołana spółka JV zajmie się dostawą usług oraz serwisowaniem dla rozwijającego się sektora morskiej energetyki wiatrowej u wybrzeży USA.
„To partnerstwo połączy inżynierię, obsługę statków, doświadczenie w zarządzaniu projektami i logistykę na amerykańskich rynkach offshore z globalnymi trendami w projektowaniu i możliwościami operacyjnymi SOV firmy ESVAGT. Umożliwi to dalszy rozwój zrównoważonych, bardziej ekologicznych rozwiązań energetycznych poprzez bezpośrednie sprostanie wyzwaniu w zakresie wydajności morskich usług wiatrowych” - skomentował prezes i dyrektor generalny Crowley, Tom Crowley.
Jeff Andreini, wiceprezes działu New Energy w Crowley podsumował: „Inżynierowie firmy ciężko pracowali nad projektami statków wspierających rozwijający się rynek, od nowo budowanych statków transferowych załóg (CTV) po konwersje barek do kładzenia kabli przybrzeżnych, a nawet holowników przegubowych (ATB) wspierających pracę statków instalacyjnych”.
„Partnerstwo Crowleya i ESVAGT legitymizuje obietnicę wschodzącej branży. Kiedy firma taka jak Crowley, dokonuje takiego poziomu inwestycji wraz z dostawcą numer jeden SOV w Europie, to wskazuje, że morska energia wiatrowa jest tutaj i pozostanie tutaj” - dodał Andreini.
JV ma również strategiczne znaczenie dla ESVAGT, która jest pionierem SOV na rynku europejskim. Transfer ponad 115 000 pracowników z SOV do instalacji farm wiatrowych, będzie oznaczało wejście firmy na rynek amerykański.
„ESVAGT z niecierpliwością oczekuje dalszego umocnienia swojej pozycji lidera na rynku morskiej energetyki wiatrowej poprzez wejście na amerykański rynek wraz z Crowley, który jest silnym partnerem o ugruntowanej pozycji w dostarczaniu rozwiązań swoim klientom” - powiedział CEO ESVAGT, Peter Lytzen. „Doświadczenie ESVAGT w Europie pomoże zapewnić bezproblemową działalność w Stanach Zjednoczonych. Doceniamy również możliwość inwestowania w budowę staków zgodnie z ustawą Jones Act”.
Władze USA ogłaszają pięcioletni harmonogram dzierżaw morskich elektrowni wiatrowych
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką
U brzegów Namibii odkryto jedno z największych złóż ropy naftowej
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Spółka MidOcean Energy należąca do EIG przejmuje 20% udziałów w Peru LNG
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2