• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Seafarers Happiness Index: Marynarze dumni ze swojej pracy, ale zestresowani w związku z pandemią

ew/All About Shipping

05.05.2020 13:10 Źródło: własne
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Seafarers Happiness Index: Marynarze dumni ze swojej pracy, ale zestresowani w związku z pandemią

Partnerzy portalu

Seafarers Happiness Index: Marynarze dumni ze swojej pracy, ale zestresowani w związku z pandemią - GospodarkaMorska.pl

Jak wynika z najnowszego raportu Seafarers Happiness Index (dosłownie: Indeks Szczęścia Marynarzy) opublikowanego wczoraj przez The Mission to Seafarers - poziom zadowolenia załóg w pierwszym kwartale tego roku spadł w porównaniu do ostatnich miesięcy 2019 r. To głównie konsekwencje pandemii Covid-19 i związanych z nią obaw dotyczących bezpieczeństwa oraz wydłużonych kontraktów. 

Raport, opracowany we współpracy z  Shipowners’ Club i Wallem Group, jest narzędziem do pomiaru zadowolenia z życia i pracy na morzu.

Zgodnie z przewidywaniami, najnowsze odpowiedzi skupiły się wokół pandemii Covid-19. Seafarers Happiness Index wskazuje, że ogólny poziom zadowolenia marynarzy spadł do 6,30 w I kwartale 2020 r., z 6,39 od IV kwartału 2019 r. Najczęściej wymieniane przyczyny takiej sytuacji to: obciążenie pracą, ograniczony odpoczynek na lądzie, napięta sytuacja na pokładzie i przedłużanie kontraktów. 

Ograniczone możliwości odpoczynku i przedłużanie umów

W rapocie, wiele miejsca poświęcono problemom związanym z odpoczynkiem. Marynarze nie mają często możliwości zejścia na ląd co jest powiązane z licznymi restrykcjami wprowadzonymi w wielu krajach. 

Ponadto wyniki z tego kwartału wskazują, że załogi doświadczają coraz większego obciążenia pracą, szczególnie, że wielu marynarzy musi pozostać na pokładzie dłużej niż w normalnych umowach z powodu ograniczeń w ruchu pasażerskim.

Sytuacja ta ma poważne konsekwencje dla zdrowia psychicznego i samopoczucia załogi. Jest to szczególnie widoczne w zawodzie, w którym i tak liczba osób dotknięta depresją czy stanami lękowymi jest bardzo wysoka. Według ostatnich badań Yale University, około 20% marynarzy rozważało samobójstwo lub samookaleczenie. Na domiar złego, z obecną sytuacją wiążą się czasami opóźnione lub zakwestionowane wypłaty wynagrodzeń. Więcej na ten temat w naszym materiale TUTAJ

Konflikty na pokładzie

W odpowiedziach respondentów powtarzają się też informacje o narastających konfliktach między marynarzami. Przedmiotem sporu są najczęściej wspólne przestrzenie i pomieszczenia służące do odpoczynku/spędzania czasu wolnego, takie jak siłownie. 

Koleżeństwo na pokładzie zostaje poddane próbie, gdyż marynarze odczuwają narastający stres wskutek rozłąki z rodziną i bliskimi. Utrudnia to prawidłowe interakcje na pokładzie i jeszcze bardziej obciąża relacje z innymi członkami załogi.

Rosnące obawy dotyczące zdrowia

Połączenie zwiększonego obciążenia pracą, przedłużonych umów i zwiększonej izolacji sprawia, że ​​większość marynarzy czuje się zestresowana, niespokojna i wyczerpana. Grozi to podważeniem jakości ich pracy i standardów bezpieczeństwa. Marynarze potrzebują lepszej łączności, w tym dostępu do internetu jako podstawowego środka pomagającego radzić sobie z izolacją.

Marynarze wyrazili również zaniepokojenie z powodu wizyt na pokładzie postronnych osób ze względu na ryzyko infekcji. Jak czytamy w raporcie: "Przemysł morski ponosi pełną odpowiedzialność za zapewnienie marynarzom ochrony i bezpieczeństwa w miejscu pracy".

Steven Jones, pomysłodawca Seafarers Happiness Index, skomentował: „Ten raport podkreśla, jak ważna jest próba zebrania opinii marynarzy. Dzięki temu, branża może uzyskać wymierny i prawdziwy wgląd w sytuację pracowników na pokładzie, a tym samym dowiedzieć się, jak poprawić ich warunki w tym trudnym czasie. Sprawą najwyższej wagi jest, abyśmy uświadomili sobie, że to marynarze w  czasie pandemii, utrzymują globalne łańcuchy dostaw, zapewniając transport żywności, leków i paliwa. Naszym obowiązkiem jest zapewnienie im wszystkich narzędzi niezbędnych do poczucia bezpieczeństwa, zwłaszcza gdy wielu z nich nie może wrócić do domu. ”

Pełen raport dostępny jest TUTAJ

1 maja, w południe, na statkach i żaglowcach w Porcie Gdynia, podobnie jak na niezliczonych statkach na całym świecie, zostały włączone syreny okrętowe na znak hołdu dla pracy marynarzy na całym świecie. To szczególne uhonorowanie wszystkich marynarzy, którzy podczas pandemii zapewniają ciągłość dostaw oraz sprawne działanie międzynarodowych szlaków morskich. Akcja zainicjowana przez Międzynarodową Izbę Żeglugi (ICS) była również formą podziękowania Służbom Medycznym, Straży Granicznej oraz Straży Pożarnej za ich ciężką pracę w czasie pandemii COVID – 19. Film z tego wydarzenia dostępny jest pod artykułem. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.