Marek Nowak
Dwutygodniowe intensywne kursy ochroniarzy morskich (Maritime Security Operative Courses), odbywają się regularnie w Szkole Morskiej w Gdyni. Kursy przeznaczone są przede wszystkim dla byłych wojskowych i policjantów. Ich uczestnicy przyjeżdżają nad Bałtyk z różnych zakątków świata, niejednokrotnie nawet zza oceanu.
Regularne ataki piratów na Oceanie Indyjskim, a szczególnie na Rogu Somalii wywołały konieczność ostrej reakcji społeczności międzynarodowej. Zdecydowano się na krok bardzo poważny – obecność uzbrojonych w karabiny ochroniarzy na pokładach statków. W efekcie zmniejszyła się efektywność działań piratów w rejonach wysokiego ryzyka. Choć wrogie podejścia nadal się zdarzają najczęściej mają jednak na celu przetestowanie systemu obronnego jednostki.
– Wszystkie statki handlowe operujące w rejonach podwyższonego ryzyka posiadają na pokładzie uzbrojonych ochroniarzy w celu ochrony załogi i towaru przed potencjalnymi atakami rabunkowymi piratów, które mają miejsce na wodach międzynarodowych – mówi Adam Cooper, instruktor European Security Academy. – W jednym, może dwóch przypadkach na sto zdarzają się podejrzane lub bezpośrednie próby podejścia, a ułamek z nich stanowią rzeczywiste ataki.
Problem jest na tyle poważny, że zajęli się nim także sygnatariusze międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS – International Convention for the Safety of Life at Sea).
Rutynowe zagrożenie
Swoja pracę ochroniarze morscy opisują jako rutynę połączoną z nieustannym poczuciem zagrożenia. Broni zdarza im się używać stosunkowo rzadko, a piraci zwykle rezygnują z próby podpłynięcia i wdarcia się na statek gdy tylko zorientują się, że są na nim obecni uzbrojeni ochroniarze (strzały ostrzegawcze).
Ilość jednostek przechodzących w pobliżu Rogu Somalii jest bardzo duża – szacuję się ją na około 100 dziennie. Na każdej z nich przebywa 3 lub 4 kontraktowych ochroniarzy, miejsc pracy jest więc stosunkowo dużo. Motywacją większości kursantów nie jest jednak jedynie potencjalny zarobek.
– Zdecydowałem się na ten kurs ponieważ wcześniej odbyłem przeszkolenie wojskowe, podczas którego mieliśmy zajęcia na jednostkach pływających należących do marynarki wojennej – mówi Luis Rodrigues, uczestnik kursu. – Polubiłem życie na morzu i chciałbym dać temu szansę. Jak to się mówi w Portugalii; złapałem bakcyla.
Realne sytuacje i symulacje
W przebieg szkolenia Maritime Security Operative w Szkole Morskiej w Gdyni wpisane jest odgrywanie scenariusza ataku piratów odbywające się na prawdziwym okręcie, nurkowanie z nabrzeża i przepływanie na tratwę ratunkową, a także unikalne zajęcia na oddanym niedawno do użytku symulatorze szalupy ratunkowej.
– Zdecydowaliśmy się na budowę takiego symulatora ponieważ klasyczne ćwiczenia ewakuacji z użyciem szalupy ratunkowej wymagały nie tylko wynajęcia odpowiedniego statku, ale też odpowiednich warunków pogodowych – mówi kapitan Alfred Naskręt, dyrektor zarządzający Szkoły Morskiej w Gdyni. – Poza tym należy pamiętać, że ewakuacja jest ostatecznością i zachodzi podczas niej niebezpieczeńtwo urazów, w tym uszkodzenia kręgosłupa.
Warto przy tym podkreślić, że warunki panujące w symulatorze szalupy Szkoły Morskiej bardzo dobrze oddają klimat ewakuacji (realistyczny trap, zaciemnienie, efekty świetlne przypominające burzę).
– Szkolenie jako całość jest stosunkowo ciężkie i choć dalekie jest od tego, jakie przechodzą kandydaci do jednostek specjalnych, odpada średnio jeden z dziesięciu kandydatów – zaznacza Pavka, instruktor European Security Academy.
Kursy z zakresu ochrony statku oferowane przez Szkołę Morską:
Szkolenie w zakresie problematyki ochrony statku (Security awareness)
Szkolenie dla członków załóg z przydzielonymi obowiązkami w zakresie ochrony
Oficer ochrony statku morskiego (Ship Security Officer)
Oficer ochrony armatora (Company Security Officer)
Oficer ochrony obiektów portowych (Port Facilities Security Officer)
Kurs oficera bezpieczeństwa (Shipboard Safety Officer)
Kurs z zakresu bezpieczeństwa dla członków załóg łodzi rybackich w zegludze krajowej
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?
Dzień Otwarty Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni