pc
Ograniczanie liczebności załóg statków to coraz powszechniejsza tendencja wśród armatorów. Z tym zjawiskiem próbują walczyć związki zawodowe oraz stowarzyszenia profesjonalne marynarzy i oficerów marynarki handlowej, m.in. Nautilus International (dawny NUMAST) czy Norsk Sjøoffisersforbund. To właśnie ta norweska organizacja przygotowała kampanie społeczną, w której zwraca uwagę na ten problem.
Nagranie zatytułowane „Stopp nedbemanningen!”, czyli „Stop redukcji załóg”, w żartobliwy sposób pokazuje, do czego może prowadzić redukcja liczebności marynarzy na statku. Jak wskazują badania, najczęstszą przyczyną wypadków na morzu jest tzw. czynnik ludzki. Zmęczeni oficerowie i marynarze nieuważnie wykonują prace na pokładzie lub w siłowni, a także popełniają błędy nawigacyjne podczas manewrów.
Coraz większa ilość pracy wynika jednak nie tylko z ograniczenia zatrudnienia. Dodatkowo kapitanowie i oficerowie mają nowe zadania związane m.in. z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej wprowadzania systemów zarządzania jakością.
Poprawy sytuacji jednak nie widać. Armatorzy dążą bowiem do automatyzacji statków, jeszcze bardziej redukując załogi. Także w wielu krajach żeglugowych osoby mające wpływ na nowe prawo, czyli ekonomiści, księgowi i urzędnicy, o realiach pracy na morzu wiedzą niewiele.
Jak pokazują ostatnie miesiące, proces zmniejszania liczebności załóg zatrzymać będzie trudno. Oby jednak wraz z nim, ograniczona została także liczba wypadków na morzu.
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży