JK
- Dwa i pół miesiąca trwały prace remontowo-modernizacyjne na Darze Młodzieży. Odnowienie przeprowadziła Gdyńska Stocznia Remontowa Nauta. Na żaglowcu wykonano gruntowną przebudowę wnętrz w części studenckiej oraz remont odnowienia klasy 5-letniej – powiedział podczas ceremonii przekazania żaglowca prorektor ds. morskich Akademii Morskiej w Gdyni Henryk Śniegocki.
Wysłużone kubryki
Po 33 latach eksploatacji wymieniono całkowicie zabudowę i wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych dla praktykantów. A było co modernizować. Przez kubryki praktykanckie przewinęło się od początku eksploatacji w 1982 r. prawie 19 tysięcy studentów Akademii Morskich, uczniów średnich szkół morskich, żeglarzy, entuzjastów pływania na dużym żaglowcu.
Zdemontowano wysłużone koje, elementy wyposażenia kubryków a wewnętrzne instalacje w całości zdemontowano. Modernizacji poddany został m.in. sam układ kubryków – w miejsce 20-osobowych i czterech 10-osobowych – zaprojektowano dwanaście kubryków 10-osobowych. Wewnątrz znalazły się nowe piętrowe koje, nowe szafki studenckie, zmieniono rozmieszczenie środków ratunkowych – kombinezony ratownicze znajdują się w pokojowych szafach/bakistach, kamizelki w drewnianych kasetach przy kojach.
Całkowity lifting
Wymieniono także wszystkie szoty/ścianki, wykładziny i drzwi, a także część bulajów. Po całkowitym demontażu dotychczasowego wyposażenia i konserwacji wewnętrznej kadłuba, gruntownej modernizacji poddano instalacje -elektryczną, oświetleniową, wentylacyjną, klimatyzacyjną. Znacznie zwieszono liczbę gniazdek elektrycznych ( poprzednio 2 szt. na kubryk, obecnie 14 szt.), koje wyposażone są w indywidualne oświetlenie do czytania.
Koszt prac modernizacyjnych wyniósł 2,9 mln zł. Został pokryty z dotacji celowej przyznanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (2 mln zł) oraz ze środków własnych Akademii Morskiej (900 tys. zł).
Pierwsi studenci pojawia się na żaglowcu 27 stycznia. Po uzbrojeniu żaglowca rozpoczną pływania po Bałtyku, następnie pod koniec lutego wyjadą z Gdyni Kierując się na Morze Śródziemne.
Dar Młodzieży w liczbach
długość całkowita z bukszprytem - 108,6 m
pow. ożeglowania - 3000 m2
prędkość pod silnikiem - 11 w
wyporność - 2946
liczba miejsc - załoga - 40 +4
praktykanci - 120+30
autonomicvzność pływania - prowiant dla 165 osób, 15 tygodni
paliwo - 15 dni
paliwo do sgregatu - 45 dni
woda pitna - 45 dni
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym