JK
- Dwa i pół miesiąca trwały prace remontowo-modernizacyjne na Darze Młodzieży. Odnowienie przeprowadziła Gdyńska Stocznia Remontowa Nauta. Na żaglowcu wykonano gruntowną przebudowę wnętrz w części studenckiej oraz remont odnowienia klasy 5-letniej – powiedział podczas ceremonii przekazania żaglowca prorektor ds. morskich Akademii Morskiej w Gdyni Henryk Śniegocki.
Wysłużone kubryki
Po 33 latach eksploatacji wymieniono całkowicie zabudowę i wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych dla praktykantów. A było co modernizować. Przez kubryki praktykanckie przewinęło się od początku eksploatacji w 1982 r. prawie 19 tysięcy studentów Akademii Morskich, uczniów średnich szkół morskich, żeglarzy, entuzjastów pływania na dużym żaglowcu.
Zdemontowano wysłużone koje, elementy wyposażenia kubryków a wewnętrzne instalacje w całości zdemontowano. Modernizacji poddany został m.in. sam układ kubryków – w miejsce 20-osobowych i czterech 10-osobowych – zaprojektowano dwanaście kubryków 10-osobowych. Wewnątrz znalazły się nowe piętrowe koje, nowe szafki studenckie, zmieniono rozmieszczenie środków ratunkowych – kombinezony ratownicze znajdują się w pokojowych szafach/bakistach, kamizelki w drewnianych kasetach przy kojach.
Całkowity lifting
Wymieniono także wszystkie szoty/ścianki, wykładziny i drzwi, a także część bulajów. Po całkowitym demontażu dotychczasowego wyposażenia i konserwacji wewnętrznej kadłuba, gruntownej modernizacji poddano instalacje -elektryczną, oświetleniową, wentylacyjną, klimatyzacyjną. Znacznie zwieszono liczbę gniazdek elektrycznych ( poprzednio 2 szt. na kubryk, obecnie 14 szt.), koje wyposażone są w indywidualne oświetlenie do czytania.
Koszt prac modernizacyjnych wyniósł 2,9 mln zł. Został pokryty z dotacji celowej przyznanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (2 mln zł) oraz ze środków własnych Akademii Morskiej (900 tys. zł).
Pierwsi studenci pojawia się na żaglowcu 27 stycznia. Po uzbrojeniu żaglowca rozpoczną pływania po Bałtyku, następnie pod koniec lutego wyjadą z Gdyni Kierując się na Morze Śródziemne.
Dar Młodzieży w liczbach
długość całkowita z bukszprytem - 108,6 m
pow. ożeglowania - 3000 m2
prędkość pod silnikiem - 11 w
wyporność - 2946
liczba miejsc - załoga - 40 +4
praktykanci - 120+30
autonomicvzność pływania - prowiant dla 165 osób, 15 tygodni
paliwo - 15 dni
paliwo do sgregatu - 45 dni
woda pitna - 45 dni
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich
Historia kołem się toczy. XVII-wieczny festyn pod Gdańskim Żurawiem