Przyszłość, i to wcale nieodległa, przyniesie polskim portom zmiany. Zmienią się struktury przeładunkowe, zmieni się sposób myślenia o łańcuchach dostaw, zmienią się potrzeby samych terminali, a nowe technologie usprawnią procesy, ale i wniosą nowe ryzyka. Uczestnicy II Kongresu Polskie Porty 2030 byli zgodni – polska branża portowa nie może osiąść na laurach.
Dobrze znany w Polsce, norweski operator promowy Torghatten przy wsparciu Kongsberg Maritime wprowadzą system pozwalający na pływanie promów autonomicznych. Rozwiązanie zostanie zastosowane na połączeniu Flakk-Rørvik.
UE wybrała ponad 100 projektów elektroenergetycznych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania („PCI”) i ułatwiła wydawanie pozwoleń na ich budowę, w tym poprzez finansowanie – zwłaszcza w ramach programu Connecting Fundusze Europejskiego Instrumentu Finansowego (CEF) – informuje Komisja Europejska w dokumencie, który pod koniec listopada br. rozesłała do najważniejszych organów UE.
Wrzesień zakończył się jednym z ważniejszych wydarzeń dla biznesu - pierwszą edycją konferencji Green Energy Tricity (GET), która w dniach 26-27 września przekazała przedsiębiorcom takie tematy, jak: odnawialne źródła energii w kontekście technologicznym, magazynowanie ciepła, transformacja energetyczna mająca przynosić przedsiębiorcom zyski i oszczędności, technologia wodorowa i energetyka wiatrowa, obniżanie śladu węglowego w firmach czy obniżenie rosnących kosztów energii.
Branża morskiej energetyki wiatrowej w Polsce rozwija się w zawrotnym tempie. Nowa spółka, ASE Offshore, jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na kompleksowe usługi doradcze, konsultingowe i projektowe w tym dynamicznie ewoluującym sektorze.
Globalny transport jest odpowiedzialny za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG). W ciągu najbliższych trzech dekad globalna flota pojazdów wzrośnie z 1,2 miliarda do 2 miliardów pojazdów, liczba lotów pasażerskich wzrośnie o 130%, a tonomil ładunków na morzu wzrośnie o 35% - alarmował Remi Eriksen, prezes i dyrektor generalny grupy DNV w czasie spotkania z dziennikarzami podczas Nor Shipping 2023.
Drugi dzień pierwszego Kongresu Polskie Porty 2030 rozpoczął się od dyskusji na temat zielonej transformacji w portach i implementacji nowoczesnych rozwiązań.
Coraz droższa energia i surowce energetyczne sprawia, że przyspieszają programy związane z wykorzystaniem energii elektrycznej. Fast Offshore Supply z Singapuru podpisał na początku grudnia protokół ustaleń w celu wspólnego opracowania systemu magazynowania energii (ESS). Partnerami projektu są Terasaki Electric Co., Shift Clean Solutions Ltd. i RINA.
Udział energii z paneli fotowoltaicznym w krajowym miksie energetycznym w ostatnich dniach bił rekordy. Główna w tym rola mikroinstalacji, jednak bez farm fotowoltaicznych te rekordy nie byłyby możliwe. Zgodnie z prawami rynku duży popyt zmniejsza cenę, ta zasada nie omija również rynku energii elektrycznej. Jak w takiej sytuacji powinni reagować operatorzy farm, aby zwiększyć swoje zyski?
Transformacja energetyczna to proces, który systemowo dotyczy wszystkich sektorów gospodarki, firm i osób fizycznych. Jednym z jej elementów jest rozwój elektromobilności, który w ostatnim czasie zdecydowanie przyspieszył na świecie, ale także w Polsce. Po polskich drogach jeździ już ponad 40 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Jednak jak poradzą sobie sieci przesyłowe przy milionie samochodów i jak ważną rolę będą pełnić magazyny energii?
Największa inwestycja w historii Deutsche Marine? Bundestag zatwierdza zamówienie na dwie kolejne fregaty typu F126
W Gdyni powstanie pomnik psa Baltica
Damen wprowadza do oferty w pełni elektryczny statek do operacji offshore
Rosja wykorzystuje zdobyty port w Mariupolu do celów przeładunkowych
Dania podejmuje działania w celu ograniczenia rosyjskiej floty cieni
Z pomocą Australii władze Fidżi chcą zabrać feralny patrolowiec z miejsca wypadku. Nie wiadomo, czy wróci do służby