mk
Wydział Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego rozpoczął eksploatację nowoczesnego katamaranu naukowo-badawczego "Oceanograf". 15 maja UG odebrał kartę bezpieczeństwa od Urzędu Morskiego w Gdyni i już dzień póżniej statek wyruszył w swój pierwszy rejs po Zatoce Gdańskiej. Wczoraj na wody zatoki Oceanograf wypłynął po raz czwarty.
- Podczas pierwszych rejsów załoga Oceanografa głównie testuje jednostkę oraz sprzęt pokładowy. Obywa się też próbne pobieranie i badanie materiałów. Pierwsze wrażenia z możliwości nautycznych jednostki są bardzo dobre. Przedstawiciele załogi informują, że jednostka jest bardzo stabilna a walory olbrzymiego pokładu roboczego, które oferuje dwukadłubowa konstrukcja są nie do przecenienia - informuje dr. hab. Mariusz Sapota, dyrektor Instytutu Oceanografii.
- Próbne rejsy idą na tyle dobrze, że już od 28 maja planowane są pierwsze rejsy z naszymi studentami. Nowa jednostka to olbrzymi skok jakościowy jeśli chodzi o możliwości dydaktyczne i badawcze w naszej uczelni - dodaje Mariusz Sapota.
Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego, który zastąpił wysłużoną już jednostkę K/H Oceanograf-2, jest katamaranem o długości całkowitej 49,5 m, szerokości 14 m. Wysokość boczna wynosi 3,80 m zaś wysokość do pokładu górnego 6,55 m. Statek cechuje się bardzo małym zanurzeniem wynoszącym zaledwie 2 metry. Prędkość ekonomiczna nowej jednostki wynosić będzie 10 węzłów zaś maksymalna będzie o 2 węzły większa.
Przeznaczeniem tej nowoczesnej jednostki jest prowadzenie interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego – badania biologiczne, chemiczne, fizyczne i geologiczne oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów kierunku oceanografia i innych. Na statku znajdują się laboratoria: mokre, pomiarowe, sterylne, termostatyzowane a także sala dydaktyczna seminaryjno-komputerowa.
Statek może zabierać na pokład maksymalnie 20 osób. Rejonem pływania jednostki jest Morze Bałtyckie, lecz nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wyniesie 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Portem macierzystym jednostki jest Gdynia.
Budowę Oceanografa rozpoczęto w maju 2013 roku. Wodowanie jednostki odbyło się w czerwcu 2015 roku, a chrzest w roku 2016. Statek został zbudowany w Stoczni Nauta w Gdyni.
Oprócz celów naukowych i dydaktycznych UG oferuje również szerokie możliwości komercyjnego wykorzystania ultranowoczesnego statku w projektach biznesowych.
Instytut Oceanografii Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe w strefie przybrzeżnej mórz szelfowych. Badania te skoncentrowane są głównie w rejonie południowego Bałtyku i Zatoki Gdańskiej, a także w rejonach polarnych. Dzięki prowadzonym badaniom instytut gromadzi i rozwija wiedzę niezbędną do wspierania zrównoważonego wykorzystania i ochrony środowiska morskiego. Obecnie na Wydziale Geografii i Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego kształci się 1454 studentów i doktorantów.
APRS S.A. podsumowuje projekt w zakresie ochrony wód
Zegarek najbogatszego pasażera "Titanica" sprzedany za 900 tys. funtów
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę