• <

Wynik wyszukiwania - "legal marine" - Wiadomości

VI Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego. Jakie szanse i zagrożenia wiążą się z rozwojem sztucznej inteligencji?

W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyła się, 18 kwietnia br., 6. edycja Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, w której wzięli udział przedstawiciele instytucji i firm z branży morskiej. W tym roku uczestnicy konferencji poświęcili szczególnie wiele miejsca rozwojowi technologii cyfrowych, w tym AI, a także perspektywom wykorzystania ich na statkach i jednostkach offshore.
20.04.2024

Wyzwanie cyberbezpieczeństwa w energetyce morskiej. Rozmowa z Mateuszem Romowiczem [wideo]

W obliczu nadchodzącej rewolucji energetycznej związanej z rozwojem sektora offshore wind, Polska staje przed szeregiem wyzwań technologicznych i regulacyjnych. Kwestią o szczególnej wadze jest cyberbezpieczeństwo – element, który Mateusz Romowicz, radca prawny z Kancelarii Legal Marine, wskazuje jako kamień węgielny ochrony krytycznej infrastruktury państwa. Jednocześnie zaznacza, że skuteczna transformacja wymaga zasilenia lokalnej branży stosownie wykwalifikowanymi pracownikami.
22.12.2023

Dlaczego konkurencyjność polskich firm jest tak ważna dla polskiego local contentu? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

O polskim local contencie w offshore wind rozmawiamy z radcą prawnym z Legal Marine, Mateuszem Romowiczem.
20.10.2023

Raportowanie ESG: diabeł tkwi w szczegółach - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

O wyzwaniach związanych z raportowaniem ESG rozmawiamy z radcą prawnym z Legal Marine, Mateuszem Romowiczem.
08.10.2023

Rejs z GospodarkaMorska.pl, panel IV: banki i ubezpieczyciele również uczą się offshore, ale największy ryzyko jest na poziomie politycznym [RELACJA]

Drugi wieczór konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl otworzył panel, poświęcony jednemu z najtrudniejszych, ale i najważniejszych zagadnień: ubezepieczeń i instrumentów finansowych przeznaczonych dla przedsiębiorstw sektora morskiego.
02.10.2023

Infrastruktura wodorowa wyzwaniem dla bezpieczeństwa krytycznego

W kontekście ostatnich wydarzeń geopolitycznych, takich jak ataki na Nord Stream 2 oraz sytuacja na Ukrainie, rozmowa z Mateuszem Romowiczem, radcą prawnym z Legal Marine, podczas 2. Środkowoeuropejskiego Forum Technologii Wodorowych H2POLAND, rzuca światło na istotne zagadnienia związane z bezpieczeństwem infrastruktury wodorowej.
04.09.2023

„NIE” dla ochrony polskiej morskiej energetyki wiatrowej

W niniejszym artykule zostanie przeanalizowana nowelizacja ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, która według przekazów medialnych, ma rzekomo być odpowiedzią decydentów na liczne zarzuty dotyczące pozostawienia morskich farm wiatrowych na polskich obszarach morskich bez odpowiedniej ochrony na wszelkie akty terrorystyczne lub sabotaże.
13.06.2023

Polsce pilnie potrzeba Straży Przybrzeżnej

W dzisiejszym artykule autorzy poruszą oraz przybliżą temat możliwości powołania do życia nowej formacji, która miałaby za zadanie ochronę oraz zapewnienie przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa na polskich obszarach morskich. Temat ten staje się jak najbardziej aktualny i palący, biorąc pod uwagę dość ambitne plany dotyczące morskiej energetyki wiatrowej, jak również już istniejącej, na polskich obszarach morskich, infrastrukturze krytycznej.
06.05.2023

Czy nowe przepisy w zakresie prawa pierwokupu w portach będą faktycznie tak problematyczne? Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

Jakie mogą być następstwa wprowadzenia przepisów dotyczących przysługującego Skarbowi Państwa prawa pierwokupu nieruchomości położonej w granicach portu lub przystani morskiej? Zapytaliśmy specjalistę.
31.01.2023

Jedna twarz polskiego offshore...? [ROZMOWA]

Wielka Brytania wyznaczyła swojego pierwszego pełnomocnika ds. morskiej energetyki wiatrowej, który ma przewodzić wysiłkom zmierzającym do realizacji celu osiągnięcia 50 GW do 2030 roku z MFW. Z kolei polski sektor morskiej energetyki wiatrowej coraz częściej i mocniej sygnalizuje potrzebę transferu dobrych praktyk z rozwiniętych rynków offshore w celu przyspieszenia rozwoju MEW, ale również i wzrostu gospodarczego czy wykorzystania local content. O możliwościach utworzenia analogicznego stanowiska rozmawiamy z ekspertem – radcą
12.06.2022

„Local content w energetyce to nasze bezpieczeństwo” – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

– Ważny jest konstruktywny interwencjonizm państwowy, jeśli chodzi o kwestię energetyki (...). Oczywiście miałoby to prowadzić do zabezpieczenia polskiego local content przy newralgicznych z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego polski inwestycjach (MFW, wodór, elektrownie atomowe, ale i obronność – mówi radca prawny Mateusz Romowicz w rozmowie z Gospodarką Morską.
25.04.2022

Bałtyku, Oddychaj! Kto i jak powinien oczyścić polskie morze z niewybuchów? [WIDEO]

Konferencja „Bałtyku, Oddychaj! - porozmawiajmy o polskim rynku offshore” zgromadziła naukowców, świat biznesu, przedstawicieli spółek skarbu państwa budujących farmy na morzu i instytucje zaangażowane w proces oczyszczania Morza Bałtyckiego z niewybuchów.
15.03.2022

Energia z wodoru w polskim systemie prawnym

W poprzednich swoich artykułach, autorzy niniejszego opracowania zwrócili uwagę czytelników na problemy legislacyjne związane z morską energetyką wiatrową na polskich obszarach morskich. W niniejszej publikacji środek ciężkości analizy zostanie przesunięty na energię pozyskiwana z wodoru. Mając na uwadze podpisane, w Warszawie 14 października 2021 roku, „Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej”, przenalizujemy na jakim obecnie etapie jest proces legislacyjny, związany z tym rodzajem energii.
13.03.2022

Bezstronność w mediacji receptą na rozwiązanie sporu

Konflikt, spór, różnica zdań, to stała rzeczywistość w gospodarce, która bardzo często utrudnia bieżące funkcjonowanie przedsiębiorstwa lub wręcz uniemożliwia zaangażowanie się przedsiębiorcy w nowe przedsięwzięcia. Spory wynikają bardzo często z wzajemnego niezrozumienia stron.
01.12.2021

UWAGA-Podatki marynarskie: safety first!

Niestety ostatnie miesiące są bardzo trudne dla wielu marynarzy w związku z coraz bardziej nieprawnymi i opresyjnymi działaniami aparatu skarbowego w Polsce. Z miesiąca na miesiąc marynarze są konfrontowani z bezzasadnymi wezwaniami, decyzjami wymiarowymi oraz zajęciami rachunków bankowych marynarzy na bezprecedensową skalę, co kreuje większą niż zwykle nerwowość w środowisku marynarskim.
18.11.2021

Podatki marynarskie: od 2022 roku Malta nowe zasady rozliczania podatków?

Dnia 30 listopada 2020 r. w Warszawie został podpisany protokół między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty o zmianie umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 roku, zmienionej protokołem podpisanym w Warszawie dnia 6 kwietnia 2011 roku.
04.11.2021

Poufność to fundament mediacji dla branży morskiej

Wiele sytuacji w obrocie gospodarczym nie zawsze kończy się zgodnie z pierwotnymi założeniami obu stron lub jednej z nich, co w niektórych przypadkach kreuje dość skomplikowane spory między przedsiębiorcami. Naturalnym odruchem dla wielu przedsiębiorców jest rozpoczęcie przedsądowej windykacji, a następnie dość szybkie złożenie pozwu w sądzie właściwym, co nie zawsze jest najbardziej fortunnym rozwiązaniem.
04.11.2021

Czas na HUBy w polskiej gospodarce morskiej. W Stoczni CRIST powolano HUBy produkcji statkow zeroemisyjnych oraz ICT & IT

W czasie hybrydowej konferencji, która miała miejsce 29 października w stoczni CRIST poinformowano o powołaniu przez Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny BSSC dwóch HUBów. Koordynatorem Bałtyckiego HUBu produkcji statków zeroemisyjnych (Baltic ZEV HUB) jest stocznia CRIST. Koordynatorem Bałtyckiego HUBu informatycznego i sztucznej inteligencji (Baltic ICT & AI HUB) jest CADOR. Obie firmy działają w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
01.11.2021

Podatki marynarskie: Urzędnicze polowanie na marynarzy

Niestety rok 2021 jest bardzo złym podatkowo rokiem dla marynarzy co wynika z ostatnich tendencji „interpretacyjnych” oraz bezprawnych i zarazem profiskalnych praktyk urzędniczych względem marynarzy w Polsce.
18.10.2021

Nic na siłę w mediacji dla branży morskiej

Budowanie świadomości prawno-mediacyjnej to zadanie dla środowiska prawniczego, mediatorów, całego środowiska propagującego idee mediacji oraz podmiotów, które już skorzystały z mediacji, która przyniosła dla nich wymierne korzyści. Zasadniczym celem jest, aby przeważającą część sporów rozwiązywać dużo szybciej i taniej w przestrzeni mediacyjnej, a nie w sądzie powszechnym.
08.10.2021

UWAGA: Marynarze - nowe obowiązki podatkowe w przypadku Grecji

Grecja w dniu 30 marca 2021 roku złożyła dokumenty ratyfikacyjne w odniesieniu do Konwencji MLI nie artykułując zastrzeżeń do propozycji Polski w zakresie zmiany metody unikania podwójnego opodatkowania na metodę proporcjonalnego zaliczenia. Powyższe ma rodzić dla polskich marynarzy zmianę formy rozliczenia ich dochodów w Polsce z pracy na statkach eksploatowanych przez greckich armatorów. Zmiana ta znaczenie obowiązywać od dnia 01.01.2022 roku.
06.10.2021

Romowicz: "Polska bandera to pilna potrzeba biznesowa, a nie kwestia sentymentów" [WYWIAD]

- Uważam, że to właśnie teraz jest świetny czas, żeby dynamicznie zabrać się za tworzenie drugiego nowoczesnego rejestru polskiej bandery - mówi radca prawny Mateusz Romowicz.
05.10.2021

Dlaczego warto korzystać z mediacji w branży morskiej?

Głównym celem niniejszej publikacji jest zaprezentowania alternatywnej drogi rozwiązywania sporów, którym jest mediacja. Biorąc pod uwagę wiele czynników, które zostaną zaprezentowane przez autorów w poniższej publikacji, wniosek jest zasadniczo jeden: w obecnych czasach mediacja jest jedną z najbardziej efektywnych i tanich form rozwiązywania sporów dla branży morskiej.
01.10.2021

Nowelizacja ustawy o pracy na morzu a faktyczne interesy polskich marynarzy

W dniu 19.08.2021 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia z dnia 23 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o pracy na morzu.
24.09.2021

"Morska Energetyka Wiatrowa w Polsce jest fikcją w najbliższych latach". Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

- Obecne podejście do MEW w Polsce przypomina mi naprawę mocno podziurawionej drogi po zimie, którą się niezbyt udolnie łata, zamiast robi nową nawierzchnię. Pilnie potrzebujemy konstruktywnych zmian systemowych, które nie tylko będą dotyczyły bezpośrednio polskiej morskiej energetyki wiatrowej, ale również wielu innych sfer np. wsparcia dla polskich stoczni - mówi Mateusz Romowicz, radca prawny z kancelarii Legal Marine w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl.
06.09.2021

Mateusz Romowicz na 15-lecie kancelarii: "Im więcej praw, tym mniej sprawiedliwości" [ROZMOWA]

Rozmowa z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem, prezesem Legal Marine.
29.08.2021

W/NOR w 2021 roku - ubezpieczenie społeczne marynarzy pracujących pod banderą norweską

Podleganie ubezpieczeniom społecznym przez marynarzy zatrudnionych na statkach podnoszących banderę norweską było przedmiotem już kilku porozumień pomiędzy właściwymi instytucjami Norwegii i Polski.
12.07.2021

Polskie Forum Technologii Morskich, czyli o szansach i zagrożeniach dla polskiego offshore i „local content” [WIDEO, ZDJĘCIA]

Podczas spotkania Polskiego Forum Technologii Morskich w Bydgoszczy przedstawiciele firm z różnych części Pomorza dyskutowali o przyszłości polskiej branży offshore. Rozmowy dotyczyły głównie tego, jakie są szanse i perspektywy dla małych i średnich przedsiębiorców na to by stać się częścią lokalnego łańcucha dostaw, tzw. local contentu.
05.07.2021

Baltic Offshore Meeting, czyli o przyszłości branży morskiej. Przedsiębiorcy dyskutowali o tym kto, kiedy i jak obsłuży polskie farmy [WIDEO]

Podczas Baltic Offshore Meeting w Stoczni Cesarskiej w Gdańsku, czołowi przedsiębiorcy regionu zastanawiali się nad tym, jak pogodzić wspólne interesy, jaka rola będzie tzw. local contentu czy jak do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej mają się przepisy prawa. Nie zabrakło zaciętych dyskusji i wymiany doświadczeń. - Jesteśmy w pełni gotowi do rozpoczęcia budowy portu instalacyjnego. Potrzebna jest jednak decyzja, bo już dziś wiemy, że budowa morskich farm na Bałtyku będzie opóźniona - mówił Maciej Krzesiński.
23.06.2021

UWAGA: petycja w sprawie marynarzy przyjęta przez Parlament Europejski!

Mamy przyjemność poinformować, iż dnia 08.03.2021 roku wpłynęła do Kancelarii informacja, iż Komisja Petycji uznała petycję nr 1153/2020 złożoną przez Kancelarię w imieniu marynarzy za dopuszczalną, gdyż kwestie w niej poruszone wchodzą w zakres działań Unii Europejskiej.
19.03.2021

Odszkodowanie dla marynarza w amerykańskim prawie morskim

Jedną z poprzednich publikacji, zatytułowaną „U.S. Coastguard (USCG) – Morskie Organy Ścigania” zapoczątkowano serię artykułów poświęconych organom władzy publicznej, działającym w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa morskiego, a określanym zbiorczo jako tzw. maritime law enforcement. Wybór Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych jako pierwszej z opisywanych w tym zakresie instytucji nie był przypadkowy.
11.03.2021

Japan Coast Guard (JCG) – Morskie Organy Ścigania (cz. 2)

W pierwszym artykule tej mini serii, traktującej o gałęzi administracji morskiej zajmującej się tzw. „maritime law enforcement”, autorzy przybliżyli esencjonalnie strukturę oraz podstawy prawne funkcjonowania U.S. Coast Guard. Dziś wszystko co warto wiedzieć o Chińskiej i Japońskiej Straży Przybrzeżnej.
04.03.2021

Czy rząd planuje „ozusować” wszystkie umowy zlecenia i umowy o dzieło?

Od pewnego czasu w mediach powraca często kwestia planów „ozusowania” umów zlecenia, lub nawet umów zlecenia i umów o dzieło. Do Kancelarii napływa coraz więcej zapytań w tym zakresie. Z uwagi na powyższe przygotowaliśmy publikację, która ma na celu uporządkowanie dotychczasowych informacji i wiedzy na ten temat.
12.02.2021

Grupa Inicjatywna Statki Autonomiczne

GISA jest nieformalną inicjatywą pod patronatem Polskiego Forum Technologii Morskich w celu współpracy Zainteresowanych tematyką statków i jednostek autonomicznych w zakresie wymiany informacji.
22.10.2020

Planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej od 2021 roku (wideo)

W kwestii planowanych zmian w zakresie ulgi abolicyjnej, kluczową kwestią jest weryfikacja źródeł najprzeróżniejszych stanowisk, z których wynika, że rzekomo obecna formuła tj. „Ograniczenie ulgi abolicyjnej nie dotyczy dochodów osiąganych z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw” przyjęta w projekcie jest korzystna dla marynarzy:
12.10.2020

Krytyczny komentarz do projektu likwidacji ulgi abolicyjnej

Dnia 16 września 2020 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, zawierający m.in. „ograniczenie” ulgi abolicyjnej i pozorne/iluzoryczne rozszerzenie kręgu podatników mogących skorzystać ze zwolnienia z PIT dla marynarzy.
22.09.2020

Konwencja MLI a marynarze: Portugalia od 2021 roku nowe obowiązki

Dnia 28.02.2019 roku Portugalia ratyfikowała Konwencję MLI, co znacząco wpłynie na sytuację podatkową polskich marynarzy pracujących u portugalskich armatorów. Obecnie status proponowanych zmian to Definitive po obu Państwach-Stronach Konwencji. Zmiany wprowadzone Konwencją znajdą zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 01.01.2021 roku.
03.09.2020

Dlaczego marynarze w 2020 roku nie mogą uzyskać indywidualnych interpretacji?

Instytucja interpretacji indywidualnej w polskim prawie podatkowym oprócz zapewnienia wnioskodawcy pewnej ochrony prawnej, ma też na celu ujednolicenie stosowania prawa podatkowego w Polsce. W związku z powyższym indywidualne interpretacje nie powinny pogłębiać rozbieżności interpretacyjnych, a ujednolicać stosowanie prawa, co w praktyce przybiera bardzo różny obrót.
20.08.2020

Powołano Grupę Inicjatywną Statki Autonomiczne – GISA

Pod koniec czerwca powołano specjalną Grupę Inicjatywną Statki Autonomiczne w skrócie GISA. Powstanie grupy zostało zainicjowane w ramach Polskiego Forum Technologii Morskich podczas webinaru pod tytułem „Statki autonomiczne – przyszłość daleka czy bliska? Możliwości techniczne, a uwarunkowania prawne.” W powstanie GISA zaangażowały się oprócz PFTM, między innymi kancelaria prawna Legal Marine , Akademii Morska w Szczecinie, Polski Rejestr Statków, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz portal GospodarkaMorska.pl.
03.07.2020

Już dziś o 17:00 bezpłatny webinar dotyczący Statków Autonomicznych

Serdecznie zapraszam do udziału w kolejnym webinarze dotyczącym Statków Autonomicznych, w poniedziałek 29 czerwca br. od godziny 17.00.
29.06.2020

Już dziś o 17:00 WEBINAR „Statki autonomiczne – przyszłość daleka czy bliska? Możliwości techniczne, a uwarunkowania prawne.”

17 czerwca o godzinie 17 obędzie się WEBINAR pt. „Statki autonomiczne – przyszłość daleka czy bliska? Możliwości techniczne, a uwarunkowania prawne.” Organizatorami spotkania online jest Polskie Forum Technologii Morskich, portal Gospodarkamorska.pl, kancelaria prawna Legal Consulting Mateusz Romowicz oraz Akademia Morska w Szczecinie. Udział w Webinarze jest bezpłatny. Zarejestruj się już teraz.
17.06.2020

Marynarze a kwarantanna - ważne rozporządzenie

Na mocy rozporządzenia Rady Ministrów, które zostało opublikowane 31 marca 2020 r. po godzinie 23:00 w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 566) dokonano modyfikacji sytuacji osób przekraczających granicę państwową w celu udania się do miejsca zamieszkania lub pobytu.
01.04.2020

Inauguracyjne spotkanie Polskiego Forum Technologii Morskich (foto, wideo)

Polskie Forum Technologii Morskich aktywnie rozpoczyna działalność. W poniedziałek w Rewie odbyło się pierwsze spotkanie członków zrzeszonych w ramach tej organizacji utworzonej na rzecz rozwoju gospodarki morskiej. Obecnie PFTM stanowi 19 firm, w tym 5 stoczni budujących statki i obiekty pływające: CRIST, Safe oraz Marine Projects Ltd., a także Stal Complex i ALU International Shipyard.
08.05.2019

Marynarskie inspiracje - konkurs dla dzieci

Katarzyna Wajs, założycielka bloga "Żona Marynarza" oraz Fundacji "Rodzina Marynarza" zaprasza do udziału w konkursie rysunkowym dla dzieci "Marynarskie inspiracje". Konkurs ma celu zwrócenie uwagi na tematykę morza, rodzin marynarskich, statków i pracy na morzu. Dodatkowo, jest formą pomocy dla jednego z podopiecznych Fundacji.L icytacja pracy nagrodzonej w internecie i wystawa reszty prac odbędzie sie na Spotkaniu dla Kobiet Marynarzy.
26.09.2018

Korea-Polska: nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania

Nowe regulacje dotyczą w dużej mierze podatków dochodowych PIT i CIT (po stronie Polski) oraz podatków dochodowych od osób fizycznych i prawnych, lokalnego podatku dochodowego i specjalnego podatku na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (po stronie Korei Południowej). Protokół przewiduje zmiany w opodatkowaniu dochodów z pracy najemnej oraz należności licencyjnych. Zmiany zakładają także rozszerzenie klauzuli wymiany informacji podatkowej.
18.10.2016

Legal Marine Mateusz Romowicz ma nową siedzibę

Mamy przyjemność poinformować, iż z okazji 10-lecia Kancelarii zmieniamy siedzibę. Zapraszamy do naszego nowego biura od początku listopada 2016 roku. Nowe biuro będzie znajdowało się w budynku Twin Office przy ul.Śląskiej 35/37 (V piętro) w Gdyni.
12.10.2016

Kancelaria prawna Legal Marine dostępna na Facebooku

Informujemy, iż od dnia 03.11.2014 roku Kancelaria posiada swój profil na Facebooku
06.11.2014

Dziękujemy za wysłane grafiki.