Koncern Fincantieri poinformował o zakończeniu prób morskich Atlante (A5336), jednego z największych okrętów, jaki ma służyć pod banderą Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare). Plan zakłada, że jeszcze w tym roku rozpocznie regularną służbę, stanowiąc ważny krok w kierunku strategicznego wzmocnienia floty w coraz bardziej złożonym i wymagającym środowisku międzynarodowym.
Okręt wsparcia logistycznego jest drugim, który ma wejść w skład włoskich sił morskich. W latach 2016-2021 trwały prace nad bliźniaczym Volcano (A5335), który od kilku lat prowadzi aktywne działania. W planach władz państwa potencjalnie jest też zamówienie do dwóch kolejnych jednostek tej serii, na ten moment to nie nastąpiło.
Si sono recentemente concluse le prove tecniche in mare di Nave Atlante, la seconda unità di supporto logistico (LSS) della Marina Militare, attualmente in fase di allestimento presso il nostro stabilimento di Castellammare di Stabia. Questo traguardo, raggiunto anche grazie al… pic.twitter.com/bKUU5K6KAb
— Fincantieri (@Fincantieri) July 17, 2025
Nowe jednostki zastąpią wciąż jeszcze wykorzystywany ITS Stromboli (A 5327), w służbie od 1975 roku. Podobnie jak w przypadku serii fregat FREMM jak i niszczycieli typu Orizzonte/Horizon, także okręty wsparcia logistycznego (Logistic Support Ship, LSS) powstają w ramach francusko-włoskiej współpracy. Za włoskie odpowiada konsorcjum w składzie Fincantieri i Leonardo Industries, zarządzane przez OCCAR. Z kolei dla Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale) zaplanowano również cztery jednostki, budowane w stoczni Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire. Dwie z nich, Jacques Chevallier (A 725) i Jacques Stosskopf (A 726) są już w służbie.
Okręt włoskiej serii 193 metry długości, 27,2 metra szerokości i ma wyporność maksymalną 27 200 ton. Na napęd elektryczno dieslowy (CODLAD) składają się dwa silniki wysokoprężne MAN 20V32/44CR o mocy 24 000 kW, dwa silniki elektryczne Marelli Motori o mocy 1,5 MW każdy, cztery generatory wysokoprężne MAN 6L27/38, 8 336 kW, awaryjny generator diesla, 855 kW, dwa silniki elektryczne Marelli Motori o mocy 1,65 MW każd, cztery generatory wysokoprężne SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), dwa silniki odrzutowe o mocy 1 MW każdy, a także dwa wały i dwie śruby napędowe. Mają osiągać prędkość do 20 węzłów, a zasięg działania wynosi do 7 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu to 30 dni. Załoga liczy 167 oficerów i marynarzy, przy czym okręt może przyjąć też na pokład komponent sił lądowych w ramach zadań transportowych, bądź cywili w razie zadań związanych z ewakuacją.
Wyposażenie okrętu jest dostosowane także do hospitalizacji
rannych, poza tym w jego skład wchodzi też radar GEM Elettronica Columbus/N 3D,
radar Leonardo IFF, dwa radary nawigacyjne GEM Elettronica MM/SPN-760, radar
obsługi lądowania śmigłowca GEM Elettronica, system obsługi pasma nadawczego
Leonardo Link 11-16-22JREAP, dwa systemy IRST Leonardo Janus-N, sonar Leonardo
do omijania przeszkód, sonar wykrywania torped FFBNW, CMS, system zarządzania
dowodzeniem Leonardo SADOC Mk4 z ośmioma konsolami oraz system zarządzania
okrętem „SeasNavy” firmy Seastema, zintegrowany z CMS SADOC Mk4.
Mimo że to jednostka pomocnicza, posiada także uzbrojenie obronne, na które składają się m.in. dwa systemy obrony bezpośredniej, na które składają się dwie armaty automatyczne Oerlikon KBA 25 mm, dwa systemy akustyczne dalekiego zasięgu LRAS SITEP MS-424, armata morska Oto Melara 76 mm/62 Strales. Każdy okręt ma posiadać także dwa śmigłowce AW-101.
Do zadań tych okrętów należy wsparcie logistyczne dla krajowego komponentu marynarki wojennej, posiadając zdolności operacyjne w różnych obszarach, jak obrona interesów państwa oraz wspólnoty europejskiej, wkład w realizację międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, zadania sił specjalnych czy też pomoc w przypadku klęsk żywiołowych.
Jednostki wsparcia logistycznego są częścią planu odnowy floty Marynarki Wojennej Włoch i mają się wyróżniać bardzo wysokim poziomem innowacyjności, co czyni je niezwykle elastycznymi i wydajnymi w różnych profilach użytkowania. W szczególności mogą być również wykorzystywane w sposób uzupełniający w działaniach niewojskowych, takich jak wsparcie ochrony ludności w operacjach humanitarnych i ratowniczych. Mają one również niewielki wpływ na środowisko dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów i napędu o niskim poziomie zanieczyszczeń (generatory i elektryczne silniki napędowe) oraz kontroli ścieków.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach