Z wizytą w Centrum Operacji Morskich- Dowództwie Komponentu Morskiego przebywał 2 kwietnia kadm. Johan Norlén, dowódca Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji (Svenska Marinen). Była to okazja do wymiany doświadczeń i rozmów na temat aktualnych i przyszłych wyzwań, szczególnie w ramach prowadzonej misji NATO pk. „Baltic Sentry”.
Podczas wizyty przedstawicieli szwedzkiej kadry dowódczej w Gdyni miało miejsce spotkanie z dowódcą COM-DKM, wiceadm. Krzysztofem Jaworskim. Rozmowy były zdominowane przez temat bezpieczeństwa żeglugi i ochrony infrastruktury krytycznej na Morzu Bałtyckim. Goście zapoznali się także z działalnością jednostki, jej strukturą i głównymi zadaniami w ramach polskiej Marynarki Wojennej jak i NATO.
Szwecja to najnowszy członek NATO, który dołączył do niego w kwietniu ub. r. Decyzja o dołączeniu do sojuszu wraz z Finlandią była spowodowana zagrożeniem ze strony Rosji po jej agresji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Aktualnie szwedzkie okręty pierwszy raz wchodzą w skład stałych zespołów okrętów NATO, SNMG-1 i SNMCMG-1. Co istotne, wraz z Polską i Niemcami stanowi trzon utworzonego także w ubiegłym roku dowództwa regionalnego CTF Baltic. Na początku października ubiegłego roku szwedzcy, polscy i niemieccy marynarze rozpoczęli służbę w nowo utworzonym regionalnym dowództwie NATO w Rostocku.

CTF Baltic przez najbliższe 4 lata dowodzić będzie sojuszniczymi ćwiczeniami i operacjami morskimi na Bałtyku. W tym czasie w Polsce powstanie POL MARFOR, który zgodnie z planem przejmie sojusznicze dowodzenie w regionie pod koniec 2028 roku. Operacyjne podlega pod Połączone Dowództwo Sił Morskich NATO w Northwood w Wielkiej Brytanii. Do inicjatywy przystąpiły także Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Holandia, Litwa, Łotwa, Norwegia, Wielka Brytania i Włochy. Aktualnie stanowisko zastępcy dowódcy na najbliższe dwa lata objął kadm. Piotr Nieć. Rotacyjne dowodzenie przez Polskę, Niemcy i Szwecję na Bałtyku zapowiedział minister obrony narodowej Władysław Kosiniak- Kamysz po spotkaniu ministrów obrony państw NATO, które odbyło się w czerwcu 2024 roku w Brukseli.
Szwecja to również ważny partner dla Polski w zakresie współpracy na niwie zbrojeniowej. Pochodzący stamtąd koncern Saab jest głównym wykonawcą dostawy dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu „Delfin”, które są budowane w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Do służby mają wejść w 2027 roku i znajdą się w składzie Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów, stacjonującej w Porcie Wojennym Świnoujście. Oprócz tego firma odpowiadała za dostawy samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW oraz granatników przeciwpancernych Carl Gustaf. Jest także jednym z oferentów okrętów podwodnych proponowanych Polsce w ramach programu „Orka”.
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej