Wraz z 1 stycznia 2024 roku niemiecki operator energetyczny RWE przekaże infrastrukturę LNG, znaną jako projekt Elbenhafen, zbudowaną w Brunsbüttel federalnemu operatorowi Deutsche Energy Terminal (DET). Odbywa się to ponad dziewięć miesięcy po rozpoczęciu transportu gazu.
Projekt Elbehafen został zrealizowany w rekordowo krótkim czasie i oddany do użytku przez RWE w 2023 roku. Od początku tego roku skroplony gaz ziemny (LNG) jest importowany bezpośrednio do Niemiec przez Brunsbüttel. Przejęcie go przez DET było częścią budowy krajowej infrastruktury LNG, dzięki temu państwowy operator stał się jego wyłącznym operatorem. Państwowy operator staje się więc autoryzowanym operatorem terminalu FSRU w Brunsbüttel i odpowiada również za dalszy przesył surowca oraz marketing.
RWE wyczarterowało pływający terminal LNG Höegh Gannet w imieniu niemieckiego rządu po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku i sankcjami na surowce z tego kraju. Zbudowało także odpowiednią infrastrukturę w Brunsbüttel, aby wzmocnić bezpieczeństwo dostaw Niemiec i zmniejszyć zależność kraju od rosyjskiego gazu. Pokazało to też wielkie fiasko inwestycji w biegnący przez Bałtyk rurociąg Nord Stream, co niejako podkreślił sabotaż nieznanych sprawców i uszkodzenie go we wrześniu 2022 roku.
Przypomnijmy, że od początku 2023 roku w Niemczech znajdują się trzy jednostki FSRU firmy Höegh LNG. Höegh Esperanza znajduje się w Wilhelmshaven, obsługując pierwszy w tym kraju terminal LNG. FSRU Neptune, który został wyczarterowany od francuskiej firmy TotalEnergies, znajduje się w Lubminie, a Höegh Gannet jest zlokalizowany w Brunsbüttel. Łączna zdolność regazyfikacyjna ma wynosić 20 mld m3.
Terminal w Brünsbuttel nie jest jedynym, który ma zapewnić dostawy gazu do Niemiec. Aktualnie trwa także budowa bliźnaczej infrastruktury w Mukran, finansowanej przez niemieckie spółki Regas i Gascade. Druga z nich odpowiada za liczący 50 km gazociąg łączący terminal z lądem, podczas gdy Regas obsługuje jednostki FSRU, a także wybrane prace budowlane w porcie. Rząd federalny zapewnił w sumie 36 mln euro na rozbudowę portu. Aktualnie zostało zakończone kładzenie 48-calowego, mającego ponad 50 km rurociągu OAL (Ostsee Anbindungsleitung) łączącego przyszły terminal FSRU w Mukran z miejscowością Lubmin, nad Zatoką Greifswaldzką. Także w Lubminie działa terminal gazowy, w którym surowiec pierwszy raz popłynął w styczniu tego roku. Stanowi to realizację pierwszej fazy niemieckiego projektu German Baltic Sea LNG, tzw. FSRU 1. Jego przepustowość wyniesie 4,5 mld m3. Oprócz tego Niemcy pracują nad projektami LNG w Wilhelmshaven i Stade, i Brunsbüttel. Wszystko po to, by po przerwaniu przesyłu rosyjskiego gazu zapewnić alternatywę, gdy 30% zasobów jest konsumowane przez przemysł.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej