RWE osiąga kolejne kamienie milowe w realizacji swojej inwestycji F.E.W. Baltic II u wybrzeży Polski. O zaawansowaniu projektu oraz strategii rozwoju RWE w sektorze energetyki morskiej rozmawialiśmy z Grzegorzem Chodkowskim, wiceprezesem Offshore Development Poland w RWE, podczas tegorocznej konferencji Offshore Wind Poland 2023.
W połowie bieżącego roku RWE ogłosiło konieczność rewizji harmonogramu projektu F.E.W. Baltic II z powodów makroekonomicznych, co przesunęło datę jego uruchomienia na koniec tej dekady. Mimo tych wyzwań, projekt jest realizowany zgodnie z przyjętymi założeniami, osiągając kolejne kamienie milowe. Obecnie zaawansowanie pozyskiwania zgód i pozwoleń szacuje się na około 95%. Przypomnijmy, że pod koniec listopada spółka poinformowała, że uzyskała już prawomocną decyzję środowiskową dla infrastruktury przyłączeniowej farmy.
Grzegorz Chodkowski podkreśla zamiar wykorzystania przesunięcia harmonogramu do implementacji najnowszych technologii i innowacji w branży MEW i zdecydowany zamiar RWE co do realizacji projektu F.E.W. Baltic II . RWE planuje również nawiązanie strategicznych partnerstw.
– Uważamy, że jest to bardzo istotne z tytułu płynnego przejścia z tzw. fazy pierwszej do fazy drugiej i w rezultacie powodzenia programu offshore. Oraz do tego, aby, dzięki naszemu globalnemu doświadczeniu i wiedzy, móc jak najszybciej przygotować pierwsze projekty do aukcji, która zgodnie z ustawą zaplanowana jest na 2025 rok – podkreśla.
Wiceprezes wskazuje także na szerszą perspektywę, obejmującą produkcję odnawialnego wodoru i magazynowanie energii. RWE rozwija już projekty związane z wytwarzaniem wodoru w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii.
– Samo magazynowanie energii to przewaga optymalizacji, współpracy morskich farm wiatrowych z krajowym systemem elektroenergetycznym – podkreśla. – Wodór jest też istotny, jeśli chodzi o przemysł, który trudno zelektryfikować oraz również jeśli chodzi o samą eksploatację morskiej farmy wiatrowej. Niedawno, bo we wrześniu, przeprowadziliśmy pierwsze testy cumowania jednostki serwisowej CTV, typu statku, który będzie stosowany w trakcie eksploatacji naszej farmy F.E.W. Baltic II w planowanym przez RWE porcie serwisowym w Ustce. Ta konkretna jednostka jest współzasilana paliwem wodorowym – dodaje.
Mimo przesunięcia harmonogramu projektu F.E.W. Baltic II, RWE utrzymuje się na kursie w Polsce. Obecnie firma skupia się na implementacji najnowszych technologii, planuje strategiczne partnerstwa z myślą o aukcji w 2025 roku. Dodatkowo, w Europie RWE rozwija projekty z obszaru produkcji odnawialnego wodoru, dostrzegając w tym kluczowy element przyszłości sektora. Mimo wyzwań, RWE pozostaje gotowa do realizacji projektów w kolejnych fazach programu offshore, co potwierdza dynamikę branży energetyki morskiej.
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Elektrownia atomowa na Pomorzu opóźniona? Otwarcie dopiero w 2040 roku
Tauron planuje rozwijanie mocy wytwórczych tak na lądzie, jak i na bałtyckim szelfie
19. Konferencja PSEW2024 odbędzie się już w czerwcu
Politechnika Gdańska i Bechtel będą współpracowały w zakresie energetyki jądrowej
1,3 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej przyznane spółce Ocean Winds. EDP umacnia swoje inwestycje w Australii