• <
CSL_790x140_2025

Rozpoczynają się podwodne prace nad brytyjsko-niemieckim połączeniem energetycznym NeuConnect

18.07.2025 14:17 Źródło: NeuConnect, Prysmian
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Rozpoczynają się podwodne prace nad brytyjsko-niemieckim połączeniem energetycznym NeuConnect
Fot. NeuConnect

Wielka Brytania i Niemcy zostaną połączone kablem energetycznym o długości 140 km. Na miejsce prac przybył największy statek do ich układania, Leonardo da Vinci, należący do włoskiej firmy Prysmian. Projekt NeuConnect, o wartości ok. 2,8 mld euro ma stanowić, dosłownie i w przenośni, nowy pomost współpracy między oboma krajami, zapewniając też istotne dla każdego z nich bezpieczeństwo dostaw energii.

Rozpoczęcie podwodnych prac ma miejsce dwa lata po symbolicznym wbiciu łopaty pod fundamenty ich lądowej części. Od strony morskiej głównym wykonawcą jest Prysmian, który odpowiada za projekt, produkcję, instalację, testowanie i uruchomienie okablowania NeuConnect. Pod koniec 2024 roku włoska firma zakończyła wstępną fazę układania kabli w Wielkiej Brytanii, kontynuowane po przerwie zimowej.

– Każdy kilometr kabla, który instalujemy, przybliża nas do pierwszego brytyjsko-niemieckiego połączenia energetycznego, dlatego te prace to kolejny ważny kamień milowy dla NeuConnect i ogromny, 140-kilometrowy krok w naszym 725-kilometrowym maratonie kablowym. Obchodząc drugą rocznicę budowy NeuConnect, zauważamy, że dobre postępy, jakie osiągamy na lądzie i morzu, pomagają utrzymać to ważne nowe połączenie energetyczne dla Europy na właściwym torze – wskazała, Julia Prescot, kierowniczka NeuConnect.

Do działań zaangażowano, należący do Prysmian, kablowiec Leonardo da Vinci, będący obecnie największy tego rodzaju statek na świecie, prowadzący działalność od 2021 roku. Ma 171 metrów długości i 34 metry szerokości. Swoje prace rozpoczął 12 mil morskich w odległości od wybrzeża Kentu.  W ciągu najbliższych trzech miesięcy ułoży 140 km podmorskiego okablowania na wodach Wielkiej Brytanii, celem ochrony i zminimalizowania wpływu na środowisko morskie. W efekcie stanie się możliwy przesył umożliwiający rozwój technologii tworzenia bezpiecznego i wydajnego połączenia między Wielką Brytanią a Niemcami.

Kablowiec Leonardo da Vinci, fot. Prysmian


Projekt NeuConnect jest kierowany przez globalnych inwestorów, Meridiam, Allianz, Kansai Electric Power i TEPCO. Tworzące go kabel wysokiego napięcia prądu stałego (HVDC) o napięciu 525 kV, znajdujący się tak na lądzie, jak i w wodzie, pod dnem Morza Północnego, łączy wyspę Isle of Grain w hrabstwie Kent z Wilhelmshaven w północnych Niemczech. W sumie 725 km kabli lądowych i podmorskich utworzy „niewidzialną autostradę energetyczną”, która po raz pierwszy połączy dwa kluczowe rynki energetyczne Europy. Zgodnie z założeniem umożliwi przesył 1,4 GW energii elektrycznej, wystarczającej do zasilenia nawet 1,5 miliona domów, w obu kierunkach, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego, a jednocześnie wspierając integrację odnawialnych źródeł energii w Wielkiej Brytanii i Niemczech.

Prysmian zapowiada, że kabel będzie przechodził przez wody terytorialne Wielkiej Brytanii, Holandii i Niemiec, a ze względów pogodowych i związanych z kolejkowaniem etapów prac, będą one się odbywały do 2027 roku. Z kolei zarząd NeuConnect informuje i postępujących pracach na lądzie. Nowe stacje konwertorowe powstają a wyspie Grain w hrabstwie Kent i Wilhelmshaven w północnych Niemczech. W tych ostatnich zrealizowano już na początku tego roku roboty związane z położeniem fundamentów pod stację. Z kolei w Wielkiej Brytanii główny wykonawca, Siemens Energy, zbliża się do ukończenia ogromnej betonowej podstawy stacji konwertorowej.

Plan zakłada, że jeśli nie dojdzie do opóźnień, NeuConnect zostanie uruchomiony do 2028 roku. W zamierzeniu ma zapewnić, w ciągu 25 lat, redukcję netto emisji CO2 o ponad 13 milionów ton w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.