Cadeler, spółka specjalizująca się w operacjach przy instalacji turbin morskich farm wiatrowych, w 2026 roku będzie dysponować czterema nowymi statkami jack-upami X. Prace nad pierwszym z nich już trwają, ma być gotowy w przyszłym roku.
Cadeler, który od 2024 pracować będzie m.in. przy transporcie i instalacji wiatraków na polskiej farmie Baltic Power, przygotowuje się do przyjęcia nowych jack-upów. Firma podała, że pierwszy nowy statek klasy X będzie gotowy w trzecim kwartale 2024 roku. Kolejna jednostka tej klasy ma zostać przekazana w pierwszej połowie 2025 roku.
Pierwszy statek klasy X powstaje już w suchym doku, gdzie montowane ze sobą są gotowe bloki i mega-bloki jednostki. W okolicy początku 2024 roku kadłub ma zostać zwodowany. W kolejnych miesiącach kontynuowane będą prace nad jego wykończeniem.
Statki klasy X zostały zaprojektowane, by móc transportować i instalować po siedem kompletnych zestawów turbin o mocy 15 MW lub pięć zestawów o mocy powyżej 20 MW. W ten sposób Cadeler chce ograniczyć liczbę rejsów wykonywanych przy budowie farmy i przyspieszyć cały proces przy jednoczesnej minimalizacji śladu węglowego.
Jak podaje Cadeler, statki będą miały pokłady o powierzchni 5 600 m2, ładowność sięgającą ponad 17 600 ton i dźwig o udźwigu ponad 2 tys. ton. Na statkach będzie mogło pływać do 130 osób. Firma podała także, że jednostki zostały już zakontraktowane do budowy farm wiatrowych. Pierwszy ze statków klasy X będzie pracował przy budowie farmy Sofia na Morzu Północnym. Farma będzie miała docelowo 1,4 GW mocy zainstalowanej, a jej operatorem jest RWE. Cadeler będzie zajmował się transportem i instalacją setki turbin Siemens Gamesa o mocy 14 MW.
Po ukończeniu budowy dwóch jack-upów klasy X, do budowy wejdą kolejne dwa statki dla Cadeler – tym razem nowej klasy F. Będą to jack-upy przeznaczone do układania fundamentów. Do eksploatacji mają wejść w drugiej połowie 2026 roku. Statku klasy F będą miały parametry zbliżone do jednostek klasy X. Będą mogły zabrać w morze sześć zestawów fundamentów do monopali w rozmiarze 2XL.
Nie wiadomo, czy jednostki klas X lub F zostały zakontraktowane do pracy na farmie Baltic Power.
Baltic Hub: baza instalacyjna dla morskich farm wiatrowych będzie pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Elektrownia atomowa na Pomorzu opóźniona? Otwarcie dopiero w 2040 roku
Tauron planuje rozwijanie mocy wytwórczych tak na lądzie, jak i na bałtyckim szelfie
19. Konferencja PSEW2024 odbędzie się już w czerwcu
Politechnika Gdańska i Bechtel będą współpracowały w zakresie energetyki jądrowej