Cadeler, spółka specjalizująca się w operacjach przy instalacji turbin morskich farm wiatrowych, w 2026 roku będzie dysponować czterema nowymi statkami jack-upami X. Prace nad pierwszym z nich już trwają, ma być gotowy w przyszłym roku.
Cadeler, który od 2024 pracować będzie m.in. przy transporcie i instalacji wiatraków na polskiej farmie Baltic Power, przygotowuje się do przyjęcia nowych jack-upów. Firma podała, że pierwszy nowy statek klasy X będzie gotowy w trzecim kwartale 2024 roku. Kolejna jednostka tej klasy ma zostać przekazana w pierwszej połowie 2025 roku.
Pierwszy statek klasy X powstaje już w suchym doku, gdzie montowane ze sobą są gotowe bloki i mega-bloki jednostki. W okolicy początku 2024 roku kadłub ma zostać zwodowany. W kolejnych miesiącach kontynuowane będą prace nad jego wykończeniem.
Statki klasy X zostały zaprojektowane, by móc transportować i instalować po siedem kompletnych zestawów turbin o mocy 15 MW lub pięć zestawów o mocy powyżej 20 MW. W ten sposób Cadeler chce ograniczyć liczbę rejsów wykonywanych przy budowie farmy i przyspieszyć cały proces przy jednoczesnej minimalizacji śladu węglowego.
Jak podaje Cadeler, statki będą miały pokłady o powierzchni 5 600 m2, ładowność sięgającą ponad 17 600 ton i dźwig o udźwigu ponad 2 tys. ton. Na statkach będzie mogło pływać do 130 osób. Firma podała także, że jednostki zostały już zakontraktowane do budowy farm wiatrowych. Pierwszy ze statków klasy X będzie pracował przy budowie farmy Sofia na Morzu Północnym. Farma będzie miała docelowo 1,4 GW mocy zainstalowanej, a jej operatorem jest RWE. Cadeler będzie zajmował się transportem i instalacją setki turbin Siemens Gamesa o mocy 14 MW.
Po ukończeniu budowy dwóch jack-upów klasy X, do budowy wejdą kolejne dwa statki dla Cadeler – tym razem nowej klasy F. Będą to jack-upy przeznaczone do układania fundamentów. Do eksploatacji mają wejść w drugiej połowie 2026 roku. Statku klasy F będą miały parametry zbliżone do jednostek klasy X. Będą mogły zabrać w morze sześć zestawów fundamentów do monopali w rozmiarze 2XL.
Nie wiadomo, czy jednostki klas X lub F zostały zakontraktowane do pracy na farmie Baltic Power.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej