Pływający terminal regazyfikacyjny przeznaczony do operowania LNG, FSRU, jest już w Niemczech. To pierwsza tego typu jednostka w tym kraju. Do Mukran przybiła po dziewięciodniowym rejsie z Walii. Docelowo jednostka ma znajdować się w Lubminie nad Bałtykiem.
Operatorem FSRU jest Deutsche ReGas. We wczorajszym oświadczeniu spółka poinformowała, że jednostka, która nosi nazwę Neptune, wpłynęła do Portu Mukran. Ma tam swój ostatni postój przed przybiciem do miejsca docelowego – portu przemysłowego w Lubminie. Według planu ma to nastąpić 1 grudnia 2022.
„Dzięki Neptune wszystkie komponenty niezbędne, aby technicznie zakończyć terminal LNG w najbliższej przyszłości, są teraz w regionie. Oczywiście uruchomienie może nastąpić dopiero po uzyskaniu wszystkich niezbędnych pozwoleń”, mówi dr Stephan Knabe, Przewodniczący Rady Nadzorczej Deutsche ReGas GmbH & Co. KgaA.
W Porcie Mukran jednostka jest przygotowana do ostatecznego przekazania portowi w Lubminie. „W tym celu zanurzenie zostanie zmniejszone z obecnych 9,6 do ok. 5,2 m. Proces ten nazywany jest rozjaśnianiem”, tłumaczy dalej dr Knabe, cytowany przez Deutsche ReGas. Oprócz tego Neptune zostanie wyposażony w adapter do rur, który umożliwi przesył gazu ze statku do lądowego systemu rur w Lubminie.
Statek został wyczarterowany przez Deutsche ReGas od francuskiego koncernu Total Energies. Umowę podpisano w Rostocku 13 lipca 2022.
Neptune stanowi realizację pierwszej fazy niemieckiego projektu German Baltic Sea LNG. Jest to tzw. FSRU 1. Jego przepustowość wyniesie 4,5 mld m3.
W drugiej fazie projektu zbudowany zostanie druga jednostka FSRU o łącznej przepustowości 7 mld m3. FSRU 2 ma zostać zainstalowane w grudniu 2023.
Projekt jest jedynym w kraju tego typu przedsięwzięciem sfinansowanym całkowicie z prywatnych środków. Oprócz tego Niemcy pracują nad projektami LNG w Wilhelmshaven, Stade, i Brunsbüttel. Wszystko po to, by przerwać zależność od rosyjskiego gazu.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej