Rząd Mozambiku liczy, że pierwszy transport skroplonego gazu ziemnego (LNG) do Europy wyruszy w drogę jeszcze w październiku, najpóźniej na początku listopada. Jego odbiorcą będzie BP.
LNG pochodzi z obsługiwanej przez koncern Eni platformy Coral Sul. Na miejscu jest już British Sponsor, tankowiec należący do BP, który zabierze ładunek na Stary Kontynent. Regulator rynku naftowego w Mozambiku, National Petroleum Institute (INP) podał, że statek może wyruszyć w drogę do Europy z ładunkiem jeszcze przed końcem miesiąca, a najpóźniej na początku listopada. Według informacji przekazanych przez INP Reutersowi, cały eksport z platformy Coral Sul będzie przeznaczony na rynek europejski, ponieważ do tego zobowiązało się BP, które zakontraktowało cały urobek platformy w ciągu 20 lat na zasadzie free-on-board, która umożliwia mu odsprzedaż surowca.
Platforma Coral Sul rocznie ma produkować około 3,4 milionów ton LNG.
Na gaz z Mozambiku liczą europejscy odbiorcy, którzy obawiają się nadchodzącej zimy ze względu na odcięcie od dostaw z Rosji. Uruchomienie eksportu jest także ważnym momentem dla gospodarki samego Mozambiku. Kraj nie ma szczęścia do dużych inwestycji offshore przez przedłużający się konflikt wewnętrzny w prowincji Cabo Delgado, który spowodował między innymi wycofanie się w zeszłym roku z inwestycji LNG francuskiego TotalEnergies. Swój udział zawiesił także Exxon Mobile. Obecnie władze liczą, że przychody z produkcji surowca pomogą w rozwoju gospodarczym, ale również dowiodą, że stabilizacja w Mozambiku nie jest chwilowa i pomogą nakłonić inwestorów do powrotu.
Platforma Coral Sul pracuje na polu Coral South odkrytym przez Eni w 2012 roku. Decyzja inwestycyjna ze strony koncernu zapadła w 2017 roku. Eni zobowiązało się do rozpoczęcia produkcji gazu za pomocą pływającej platformy wydobywczej w ciągu pięciu lat.
Cadeler – solidny przychód, dużo zamówień
Konferencja Offshore Wind 2.0. Hydrotechnika dla MEW
Bureau Veritas przyznaje pierwszy na świecie certyfikat dla prototypu morskiego rozwiązania fotowoltaicznego firmy SolarDuck
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Najdłuższy kabel podwodny w Wielkiej Brytanii ze zgodą organów regulacyjnych na budowę
Kamień węgielny i kapsuła czasu już w murach fabryki Vestas w Szczecinie