PGZ Stocznia Wojenna poinformowała o rozpoczęciu prób morskich trałowca ORP Mamry. Jednostka przeszła gruntowną modernizację obejmującą kompleksową konserwację kadłuba i nadbudówki oraz wymianę kluczowych urządzeń oraz systemów ogólnookrętowych. Pozwoli to okrętowi na skuteczniejsze działanie podczas wykonywania zadań.
Modernizacja i naprawy dokowe to efekt umowy, w ramach której gdyńska stocznia miała przeprowadzić serwis okrętów polskiej Marynarki Wojennej. Wcześniej zrealizowana podobne zlecenie na ORP Necko, natomiast w sierpniu podpisała kontrakt na przeprowadzenie naprawy średniej i dokowej ORP Drużno oraz naprawę główną i dokową ORP Wigry.
– Najwyższym priorytetem dla stoczni jest terminowa realizacja projektów dla Marynarki Wojennej RP oraz zapewnienie jakości, od której zależy niezawodność i bezpieczeństwo działań naszych marynarzy – podkreślił Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stoczni Wojennej.
W ramach prac na ORP Mamry zamontowano nowoczesne silniki główne MTU 8V2000M72 o mocy do 608 kW wraz z układem napędowym oraz mechanizmami pomocniczymi. Zmodernizowano także centrum sterowania siłownią, wymieniono agregaty prądotwórcze i systemy nawigacyjne oraz łączności.


Jak podkreśla stocznia, modernizacja istotnie zwiększa efektywność jednostki, poprawia warunki pracy załogi oraz obniża koszty eksploatacji. ORP Mamry, podobnie jak inne trałowce proj. 207, należące największej serii okrętów zbudowanej w historii polskiej Marynarki Wojennej, liczącej 17 jednostek. Są one znane z wykorzystywania nowatorskich (na swoje czasy) technologii służących minimalizacji pola magnetycznego, co jest kluczowe w operacjach przeciwminowych.
ORP Mamry (643) to trałowiec proj. 207M, należący do podserii czterech jednostek stanowiących zmodernizowaną wersję okrętów 207 P (typu Gardno). Zbudowano je w ówczesnej Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni w latach 1991-1994. Zastosowano na nich nowszej generacji wyposażenie hydrolokacyjne, trałowe i artyleryjskie. Obecnie wchodzi w skład 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i stacjonuje w Porcie Wojennym Gdynia.

Długość okrętu tej serii wynosi 38,5 metra, szerokość 7,2 metra, zanurzenie 1,7 metra, natomiast wyporność 216 ton. Osiąga prędkość do 14 węzłów, a zasięg działania to 1500 mil morskich. Załoga liczy 30 osób. Uzbrojenie tworzą morski zestaw rakietowo-artyleryjski ZU-23-2-MR, trały kontaktowe i niekontaktowe, a także tory minowe do zabierania wariantowego uzbrojenia min morskich lub zrzutni grawitacyjnych bomb głębinowych.
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej