Profesjonalna i wykwalifikowana kadra nowej Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Świnoujściu będzie chronić nie tylko terminal LNG, ale także całą prawobrzeżną część miasta. W piątek 28 października odbyło się uroczyste otwarcie obiektu oraz nadanie sztandaru.
Budowa i wyposażenie obiektu w profesjonalny sprzęt to koszt około 20 milionów złotych. Prace rozpoczęto w połowie 2015 roku.
- Sfinansowanie budowy oraz zakupu wyposażenia nowej jednostki straży pożarnej w Świnoujściu przez GAZ-SYSTEM i Polskie LNG to przykład odpowiedzialności społecznej spółek eksploatujących Terminal LNG – tłumaczy Artur Zawartko, wiceprezes spółki GAZ-SYSTEM.
Konieczność utworzenia zawodowej straży pożarnej w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu wynikała z planów bezpieczeństwa w zakresie jego eksploatacji. Początkowo miała je jednak zapewniać Zakładowa Straż Pożarna, zlokalizowana na terenie inwestycji.
W wyniku konsultacji z interesariuszami projektu, społecznością lokalną i samorządem Świnoujścia zdecydowano się powierzyć zadanie ochrony przeciwpożarowej terminalu LNG Państwowej Straży Pożarnej.
- Przekazanie zadań i obowiązków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa przeciwpożarowego profesjonalnej kadrze, szkolonej do prowadzenia efektywnych działań ratowniczych, to gwarancja pełnego bezpieczeństwa – tłumaczy st. bryg. mgr inż. Jacek Staśkiewicz, Zachodniopomorski Komendant Wojewódzki PSP.
- Skorzystają na tym także mieszkańcy prawobrzeża miasta, którzy będą mieli poczucie bezpieczeństwa oraz komfortu posiadania niezawodnego oddziału interwencyjnego, zlokalizowanego na miejscu i niezależnego od przeprawy promowej – dodaje Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Prawobrzeże od kilku lat miało jedynie Posterunek PSP. Pełniło w nim służbę tylko kilku strażaków na zmianie. Do pomocy wzywane były jednostki z wyspy Uznam lub z sąsiednich Międzyzdrojów. W nowej jednostce zlokalizowana będzie także świnoujska siedziba Komendy Miejskiej PSP. Pracować tam będzie 17 strażaków.
- Czas dojazdu z nowej jednostki do terminalu, w najgorszym wariancie, czyli przy oblodzeniu dróg i gęstej mgle, szacujemy na maksymalnie 3 minuty – wyjaśnia Witold Kalisz, Komendant Miejski PSP. - Jako formacja przeznaczona do walki z pożarami i innymi zagrożeniami na terenie Świnoujścia, JRG na Warszowie będzie mogła podejmować, organizować i prowadzić skuteczne działania.
Fakty nt. Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej:
Projekt budowlany terminalu LNG przewidywał utworzenie na terenie inwestycji Zakładowej Straży Pożarnej (4 osoby na zmianie dysponujące jednym ciężkim samochodem gaśniczym);
Strażnica JRG zostanie wyposażona w sprzęt ratowniczo gaśniczy:
Ciężki Samochód Ratowniczo Gaśniczy - SCANIA z napędem 6x6, 8 tys. litrów wody, z całym wyposażeniem.
Zdalnie sterowany agregat proszkowy 250 kg proszku gaśniczego.
Samochód Rozpoznawczo Ratowniczy ISUZU wyprodukowany przez firmę Marvel z Łodzi.
Średni Samochód Ratowniczo Gaśniczy - 2,5 tys. litrów wody.
Średni Samochód Ratowniczo Gaśniczy z modułem proszkowym - 2,5 tys. litrów wody i 750 kg proszku gaśniczego.
Samochód - nośnik kontenerów z kontenerem środka pianotwórczego – 10 ton środka.
Drabina o wysokości 42 m z łamanym przęsłem marki MAGIRUS (dotychczas w Polsce jest taka jedna w Łodzi).
Specjalny samochód kwatermistrzowski – do przewozu sprzętu na teren akcji.
Specjalny samochód transportowy – do przewozu sprzętu na teren akcji.
Pompa pożarnicza na przyczepie o wydajności 4 tys. litrów na minutę.
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami
Jak chronić morskie szlaki komunikacyjne? Szkolenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 3. FO
Rishi Sunak podkreśla, że Wielka Brytania będzie zwalczać przestępców przewożących imigrantów
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów
Stuletni, rosyjski okręt Kommuna miał nie odnieść dużych zniszczeń. To najstarszy okręt w czynnej służbie na świecie