PMK
Trwa dyskusja o tym, kto powinien się zajmować udzielaniem pomocy marynarzom i pasażerom statków. Pod uwagę brana jest Marynarka Wojenna oraz Straż Graniczna.
Obecnie tą rolę spełnia Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, za pomocą śmigłowców Mi-14PŁ/R i W-3RM.. Jednak większość ich akcji nie ma nic wspólnego z marynarką, gdyż pomocy potrzebują najczęściej rybacy, marynarzy, turyści i inni cywile.
- Przez ostatnie 25 lat uczestniczyliśmy w ponad 600 akcjach ratowniczych na morzu udzielając pomocy 320 osobom. To wprost obrazuje nasze doświadczenie i zaangażowanie w funkcjonowanie krajowego systemu ratownictwa morskiego – powiedział dla portalu Trojmiasto.pl kmdr ppor. Czesław Cichy, oficer prasowy GBLMW.
Mimo tego doświadczenia pojawiają się głosy o odebraniu zadań SAR GBLMW. Marynarka jesr krytykowana za przeciągającą się modernizację starych śmigłowców i zawirowania wokół zakupu nowych maszyn. Bywały sytuacje, że dyżur pełnił tylko jeden śmigłowiec SAR.
Dziś 30 tys. k kw. Morza Bałtyckiego jest strzeżone przez zaledwie 4 maszyny z bazy w Darłowie. Planowany zakup nowych śmigłowców SAR jest więc bardzo pilny.
MON planuje zakup nowych śmigłowców mający zastąpić półwieczne maszyny MI-14, wykonane przez ZSRR. Będzie to więc generacyjny skok dla polskiego lotnictwa morskiego. Obecnie MW ma na wyposażeniu dwie kategorie maszyn. Oprócz MI-14 sa to wyposażone w nowoczesne głowice optoelektroniczne śmigłowce W-3RM/WARM Anakonda o ograniczonym, w stosunku do ciężkich maszyn, zasięgu i udźwigu.
Dlatego tak ważny jest zakup ciężkich śmigłowców, które zwiększą bezpieczeństwo żeglugi. Same maszyny ratownictwa morskiego muszą spełniać dość specyficzne wymagania, związane z realizacją lotów nad Bałtykiem. Te maszyny powinny mieć znaczną długotrwałość lotu, zasięg i prędkość. Akcje w rejonie morza trzeba bowiem rozpoczynać jak najszybciej, a długie poszukiwania rozbitków wymagają dużego zapasu paliwa.
Obecnie w działaniach SAR pomaga Wydział I Lotniczy Zarządu Granicznego Komendy Głównej Straży Granicznej . Pozwala na to wyposażenie dwóch jego statków powietrznych.
- Zadania w zakresie SAR nie są jednak ustawowymi zadaniami Straży Granicznej i nie do tego formacja została powołana. Ustawa o bezpieczeństwie morskim, definiująca zagadnienia dotyczące operacji Search and Rescue, wymienia Straż Graniczną jako służbę współdziałającą podczas realizacji zadań z zakresu SAR – wyjaśnia na portalu Trójmiasto.pl ppor. SG Agnieszka Golias, rzecznik komendanta głównego Straży Granicznej.
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
Polscy marynarze uczestniczyli w ćwiczeniu przeciwminowym na Morzu Śródziemnym pk. "Olives Noires 2024"
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami
Jak chronić morskie szlaki komunikacyjne? Szkolenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 3. FO
Rishi Sunak podkreśla, że Wielka Brytania będzie zwalczać przestępców przewożących imigrantów