• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

ITS Luigi Rizzo ponownie w Porcie Wojennym Gdynia. Okręt kontynuuje misję ochrony Bałtyku

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo ITS Luigi Rizzo ponownie w Porcie Wojennym Gdynia. Okręt kontynuuje misję ochrony Bałtyku

Partnerzy portalu

Fot. MW Włoch

W Gdyni od 25 lutego kolejny raz można zobaczyć włoską fregatę ITS Luigi Rizzo (F595). Od stycznia wykonuje zadania w ramach misji pk. "Brilliant Shield". Jest to trzeci okręt Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare), który działa na Morzu Bałtyckim, zapewniając m.in. ochronę przeciwlotniczą polskiego wizyta.

Okręt zatrzymał się w Porcie Wojennym Gdynia, gdzie stacjonuje 3. Flotylla Okrętów, największy związek taktyczny polskiej Marynarki Wojennej. Wizyta ma charakter roboczy, zapewniając czas na odpoczynek załogi oraz uzupełnienie zapasów. Każda włoska wizyta to okazja do spotkań oficerów okrętu z wyższą kadrą dowódczą polskiej Marynarki Wojennej w zakresie współpracy i wymiany doświadczeń. Niedługo potem okręt wyruszy, by ponownie wykonywać zadania patrolowe, wzmacniając obronę tzw. wschodniej flanki NATO. Jego misja na Bałtyku rozpoczęła się 15 stycznia, gdy nastąpiło oficjalne pożegnanie jego poprzednika, ITS Antonio Marceglia (F597), który wykonywał podobne obowiązki przez ponad pół roku.

ITS Luigi Rizzo (F597) to fregata typu Carlo Bergamini, będąca w służbie od 2017 roku. Należy do najnowszej serii okrętów Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare), mających wzmocnić morski potencjał sił zbrojnych Włoch, realizowanej w ramach projektu platformy europejskiej wielozadaniowej fregaty (FREMM multipurpose frigate), budowanych wedle francusko-włoskiej współpracy (we Francji są określane jako typ Aquitaine).  Ma 144,6 metra długości i 6 700 ton wyporności. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a przy zachowaniu wynoszącej 15 osiąga zasięg działania wynoszący 6 800 mil morskich. Załoga liczy 199 oficerów i marynarzy. Kombinowany napęd dieslowo-gazowy stanowią turbina gazowa 32 MW General Electric/Avio LM2500+G4, dwa silniki elektryczne 2,5 MW Jeumont Electric, cztery generatory wysokoprężne, dwa wały napędzające śruby napędowe o regulowanym skoku oraz pędnik dziobowy o mocy 1 MW. W swoim wyposażeniu posiada aktywny układ skanowania elektronicznego Leonardo Kronos Grand Naval (MFRA), sonar holowany CAPTAS-4 i sonar kadłubowy UMS 4110 CL. Uzbrojenie okrętu stanowią system wyrzutni MBDA SYLVER A50 VLS dla 16 pocisków MBDA Aster 15 i 30, działo morskie Leonardo Otobreda 127/64 Vulcano, system artyleryjski obrony bezpośredniej Leonardo Oto Melara 76/62 mm Davide/Strales, dwa zdalne systemy uzbrojenia Leonardo Oto Melara/Oerlikon KBA 25/80 mm, osiem pocisków przeciwokrętowych MBDA Teseo\Otomat Mk-2/A, dwie potrójne wyrzutnie Leonardo (WASS) B-515/3 dla torped MU 90, a także dwa systemy broni sonicznej SITEP MASS CS-424. Okręt posiada też hangar na dwa śmigłowce np. SH90, a w skład załogi wchodzą piloci i obsługujący maszyny zespół naziemny.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.