• <

Flota RZGW w Gdańsku powiększyła się o nowoczesny lodołamacz liniowy [WIDEO, ZDJĘCIA]

AK

02.10.2021 12:46 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Służby Morskie, Ratownictwo Morskie Flota RZGW w Gdańsku powiększyła się o nowoczesny lodołamacz liniowy [WIDEO, ZDJĘCIA]
Flota RZGW w Gdańsku powiększyła się o nowoczesny lodołamacz liniowy [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Do służby Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku wszedł w piątek nowoczesny lodołamacz liniowy „Manat”. Jednostka będzie wspierać ochronę przeciwpowodziową na dolnej Wiśle.

"Lodołamacz liniowy +Manat+ jest czwartym z serii nowych lodołamaczy przeznaczonych na Dolną Wisłę. Jednostka została zbudowana w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia SA w Szczecinie w trybie +zaprojektuj i zbuduj+" - podał rzecznik RZGW w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz.

W ramach projektu pn. „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” zaprojektowano, wybudowano i wdrożono do służby cztery lodołamacze: jeden czołowy („Puma”) i trzy liniowe („Narwal”, „Manat”, „Nerpa”). Pozostała jeszcze do zrealizowania infrastruktura techniczna wspierająca akcje lodołamania dla nowych jednostek na terenie węzła wodnego Przegalina.

Budżet projektu wynosi 78,6 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dotacja z budżetu Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Podstawowym zadaniem lodołamaczy czołowych jest wyłamywanie w lodzie rynny, umożliwiającej swobodny odpływ kry. Używa się ich również do rozbijania zatorów lodowych i uwalniania z oblodzenia filarów mostów oraz budowli hydrotechnicznych. Zadaniem lodołamacza liniowego jest natomiast poszerzanie wyłamanej uprzednio rynny, rozbijanie dużych tafli lodu oraz zapewnienie ich spływu.

Wody Polskie w Gdańsku, oprócz czterech nowych jednostek, dysponują obecnie pięcioma lodołamaczami: czołowym "Tygrysem" (1984)) oraz liniowymi: "Rekin" (1991), "Orka" (1991), "Foka" (1988) oraz "Żbik" (1989).

W granicach działania RZGW w Gdańsku znajduje się odcinek Wisły o długości 257,5 km (od ujścia do okolic Włocławka). Najważniejszym i newralgicznym punktem dla pracy lodołamaczy jest ujście Wisły. Zatory w tym miejscu nie tylko zagrażają bezpieczeństwu Żuław Wiślanych, ale i terenów położonych znacznie dalej od morza.

Koryto ujścia Wisły musi umożliwić swobodny spływ lodu do Zatoki Gdańskiej przez całą zimę. Łamanie lodu zawsze zaczyna się od ujścia i podąża w górę rzeki. Taki sposób prowadzenia akcji lodołamania gwarantuje swobodny spływ kry do zatoki, zapobiega jednocześnie powstawaniu zatorów i zapewnia bezpieczeństwo pracy jednostek uczestniczących w akcji.


Źródło: PAP, AK

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37862,00 $ tona 0,23% 14 paź
 Cynk 3551,00 $ tona 4,17% 14 paź
 Aluminium 3151,00 $ tona 2,47% 14 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.