• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Estońskie służby: Za zniszczenie podmorskiego kabla łączącego Szwecję z Estonią odpowiada człowiek

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Estońskie służby: Za zniszczenie podmorskiego kabla łączącego Szwecję z Estonią odpowiada człowiek

Partnerzy portalu

rura

Estońska Służba Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ISS) odkryła ślady uszkodzeń spowodowanych przez człowieka na podmorskim kablu telekomunikacyjnym łączącym Szwecję z Estonią. Estońska prokuratura przygotowała również wniosek o pomoc prawną w sprawie do Chińskiej Republiki Ludowej - poinformowała w piątek agencja BNS.

Prokurator Triinu Olev poinformowała, że ustalenie szczegółów uszkodzenia było możliwe dopiero teraz, gdyż wcześniej nie pozwalały na to warunki pogodowe. Awarię kabla odkryto na początku października, razem z uszkodzeniami gazociągu Balticconnector i podobnego kabla łączącego Estonię z Finlandią.

Fińskie Krajowe Biuro Śledcze ogłosiło niedawno, że wydobyło z dna morskiego kotwicę, która najprawdopodobniej uszkodziła gazociąg Balticconnector. Główne podejrzenie skierowane jest obecnie na frachtowiec pływający pod banderą Hongkongu.

Okoliczności szkód wyrządzonych na kablu podmorskim między Estonią a Szwecją są ustalane w ramach tego samego śledztwa, które bada uszkodzenie kabla podmorskiego łączącego Estonię z Finlandią. Badacze nadal pracują nad różnymi teoriami, zbierając dodatkowe dowody, aby je potwierdzić lub wykluczyć. Główna teoria sugeruje, że uszkodzenia kabli są powiązane ze statkiem Newnew Polar Bear.

"Statek należy do firmy zarejestrowanej w Chinach, a ponieważ nie znajduje się już na wodach estońskich, ISS nie może prowadzić żadnych działań dochodzeniowych. Dlatego właśnie przygotowaliśmy wniosek o pomoc prawną do Chin, aby ich organy ścigania przeprowadziły działania dochodzeniowe dotyczące statku i jego załogi w ramach współpracy międzynarodowej mającej na celu pomoc w wyjaśnieniu okoliczności awarii infrastruktury podmorskiej" - poinformowała Olev.

Z Tallina Jakub Bawołek

jbw/ kgod/

AKTUALIZACJA

Badania techniczne potwierdzają wcześniejsze podejrzenia, że ważąca kilka ton kotwica, wyciągnięta z dna Zatoki Fińskiej w pobliżu miejsca uszkodzenia gazociągu Balticconnector, należy do statku towarowego Newnew Polar Bear, pływającego pod banderą Hongkongu - przekazała w piątek fińska policja.

Wyłowiona z morza kotwica odpowiada pod względem parametrów technicznych tej ze statku Newnew Polar Bear. Na kotwicy znaleziono też farbę tego samego typu, co na uszkodzonym rurociągu - poinformował nadkomisarz Risto Lohi z Centralnego Biura Policji Kryminalnej (KRP), kierujący śledztwem w sprawie uszkodzenia estońsko-fińskiego gazociągu bałtyckiego.

Duża kotwica o wymiarach 2,5 x 2 x 1 m została wyciągnięta 24 października przy pomocy sprzętu fińskiej marynarki wojennej spod grubej warstwy mułu w miejscu uszkodzenia rurociągu. Kotwica ma wyłamany jeden pazur - wynikało z oględzin. Śledczy zakładają możliwe uderzenie kotwicy w gazociąg, a także wskazują na pozostałe na dnie widoczne ślady oporu (płużenia kotwicy).

Dochodzenie koncentruje się obecnie na chińskim frachtowcu - podkreślono w komunikacie KRP.

W momencie awarii gazociągu frachtowiec Newnew Polar Bear, mierzący około 170 metrów, płynął z Kaliningradu do Petersburga, realizując kurs w ramach tzw. chińskiego szlaku północnego - poinformowały 8 października fińskie służby.

Fińska policja prowadzi dochodzenie wspólnie z władzami estońskimi, zajmującymi się uszkodzeniem kabla telekomunikacyjnego przebiegającego przez Zatokę Fińską, do którego doszło w tym samym czasie. Podjęto również współpracę ze stroną chińską w celu wyjaśnienia zdarzenia. Śledztwo może jednak zająć "dużo czasu" ze względu na wciąż trwające badania techniczne oraz złożone w tej sprawie wnioski międzynarodowe - przekazało KRP.

Z Helsinek Przemysław Molik

pmo/ szm/

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.