pc
W 2017 r. pożegnaliśmy osoby nierozerwalnie związane z gospodarką morską. Sprawy morza zawsze były dla nich na pierwszym miejscu. Przypominamy ich sylwetki.
Franciszek Makarewicz – były dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej i specjalista branży morskiej.
Pracował m.in. w Stoczni Szczecińskiej. Był także nauczycielem akademickim Państwowej Szkoły Morskiej (1964-1966), dyrektorem naczelnym Polskiej Żeglugi Morskiej (1991-1994) oraz członkiem rady nadzorczej Stoczni Szczecińskiej Porta Holding. Zakładał również stowarzyszenie Polskiego Porozumienia Morskiego. Zmarł w wieku 83 lat.
Aleksander Kaszowski – jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, współzałożyciel Bractwa Kaphornowców, wielokrotny laureat nagrody Rejs Roku, autor licznych książek żeglarskich.
Urodził się 26 grudnia 1935 roku w Poznaniu. Ukończył studia techniczne na Politechnice Gdańskiej i w swoim mieście rodzinnym rozpoczął pracę w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego. Po kilku latach otrzymał propozycję objęcia stanowiska głównego inżyniera w zakładach w Bydgoszczy (obecnie PESA). Tak na lata związał się z grodem nad Brdą.
Żeglarstwo uprawiał od 1948 roku; w 1969 został jachtowym kapitanem żeglugi wielkiej. W bydgoskim ZNTK pracowało z nim kilku zapalonych żeglarzy, z którymi wypływał w rejsy na Wiśle, a także na morzu. Z inicjatywy Kaszowskiego w 1964 roku powstała, przy bydgoskim klubie KKS Brda, Sekcja Żeglarstwa Morskiego. Dzięki jego staraniom zbudowano pierwszy bydgoski oceaniczny jacht „Euros”.
W roku 1968 "Euros" po raz pierwszy w historii żeglarstwa opłynął Islandię. Kaszowski był wówczas pierwszym oficerem. Dwa lata później, jako kapitan, poprowadził jacht przez cieśninę Pentland Firth. Za ten wyczyn został uhonorowany Srebrnym Sekstantem i Pierwszą Nagrodą Honorową Rejs Roku 1970.
Kaszowski, dwukrotny laureat nagrody imienia Leonida Teligi, był również autorem i współautorem licznych książek poświęconych żeglarstwu.
Andrzej Drapella – kapitan żeglugi wielkiej, żeglarz, wychowawca kadr morskich, smakosz życia, obywatel świata.
Urodził się 18 czerwca 1930 roku w Katowicach. W 1946 roku zameldował się w Państwowym Centrum Wychowania Morskiego w Gdyni, na obowiązkowe kursy pracy morskiej. Po pomyślnym przejściu egzaminów, odbył kandydacki rejs na „Darze Pomorza”, a po powrocie trafił do Szczecina, dokąd przeniesiono z Gdyni Wydział Nawigacyjny PSM-ki. W marcu 1950 roku przyjęty został w charakterze instruktora na „Dar Pomorza”, a referencji udzielił mu m.in. komendant żaglowca kpt. ż.w. Stefan Gorazdowski.
W 1964 roku zyskał dyplom kapitana żeglugi wielkiej. Od 1975 roku natomiast dysponował także patentem jachtowego kapitana żeglugi wielkiej. Od 1 grudnia 1983 r. do 10 czerwca 1984 r. jako przedstawiciel ministra żeglugi brał udział w pierwszym rejsie Szkoły pod Żaglami na „Pogorii”.
W latach 1987/1988 kpt.ż.w. Andrzej Drapella poprowadził statek szkolno-towarowy „Antoni Garnuszewski” w ramach XII Wyprawy Antarktycznej PAN. W 1990 roku odszedł z PLO na emeryturę.
Przez kolejne lata poświęcał się wychowaniu morskiemu. Dowodził m.in. harcerskim szkunerem „Zawisza Czarny”, „Fryderykiem Chopinem”, a ostatnim żaglowcem Andrzeja Drapelli był „Kapitan Borchardt”, który poprowadził w 2013 roku na Morze Śródziemne. Wcześniej dowodził jeszcze „Oceanią” (2004 r.) w arktycznej wyprawie na Spitsbergen.
Kapitan Andrzej Drapella był członkiem wielu stowarzyszeń morskich, m.in. prezydentem The Sail Trainnig Association Poland (STAP), także ławnikiem Izby Morskiej w Gdyni.
Zygfryd Zyga Perlicki – legenda polskiego żeglarstwa regatowego, uczestnik Igrzysk Olimpijskich w Monachium i pierwszych wokółziemskich regat Whitbread Round The World Race.
Urodził się 26 stycznia 1932 roku w Gdyni. Przygodę z żeglarstwem rozpoczął w 1945 r. w II Morskiej Drużynie Harcerskiej w Harcerskim Ośrodku Morskim w Gdyni. Szybko stał się jednym z najlepszych polskich żeglarzy, zdobywając m.in. siedmiokrotnie mistrzostwo Polski w klasie Star i dwukrotnie morskie żeglarskie mistrzostwo Polski.
W 1957 roku, kierując jachtem „Kapitan”, zwyciężył w Kieler Woche, a w 1972 roku razem ze Stanisławem Stefańskim i Józefem Błaszczykiem zajął ósme miejsce w klasie Soling na Igrzyskach Olimpijskich w Monachium. W latach 1973-1974 dowodził jachtem „Copernicus” w pierwszych wokółziemskich regatach Whitbread Round The World Race, w których zajął 11. miejsce. W 1977 i 1979 roku wziął udział w Admiral’s Cup na jachtach „Hajduk” i „Hadar”. Przez większą część życia związany był z Yacht Klubem Stal Gdynia i Yacht Klubem Polski Gdynia.
Był laureatem m.in. tytułu Pomorskiego Żeglarza 50-lecia Pomorskiego Związku Żeglarskiego i Żeglarza Regatowego XX wieku oraz zdobywcą nagrody Rejs Roku – Srebrny Sekstant w 1974 r. Otrzymał także medal im. Eugeniusza Kwiatkowskiego za wybitne zasługi dla Gdyni, Honorową Odznakę Zasłużonego Działacza Żeglarstwa Polskiego, Medal za szczególne Zasługi dla Żeglarstwa Polskiego i godność Członka Honorowego Polskiego Związku Żeglarskiego.
Prof. Jerzy Młynarczyk – prezydent Gdańska w latach 1977-1981.
Urodził się w Wilnie w 1931 r. Był profesorem prawa i sportowcem - reprezentantem Polski w koszykówce (m.in. na Olimpiadzie w Rzymie, w 1960 r.). Do ostatnich dni był rektorem Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni. Cieszył się powszechną sympatią i szacunkiem.
Prof. Jerzy Młynarczyk w latach 80. kierował Instytutem Morskim, był też wykładowcą Światowego Uniwersytetu Morskiego. Specjalizował się w prawie morskim i międzynarodowym publicznym. Opublikował 14 książek i około 200 innych publikacji naukowych.
Sprawował też mandat posła na Sejm IV kadencji, wybranego w okręgu gdańskim z ramienia Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Pracował w Komisji Ustawodawczej. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim OOP.
Andrzej Podlasiński – prezes Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego. Społecznik, osoba od lat zaangażowana w sprawy morskie.
Funkcję prezesa Stowarzyszenia Zachodniopomorski Klaster Morski pełnił od 2011 roku, jednak z branżą morską związany był już od czasów studenckich w Wyższej Szkole Morskiej.
Był inicjatorem wielu wydarzeń oraz ekspertem w dziedzinach związanych z gospodarką morską. Miał 69 lat.
Prof. Bolesław Mazurkiewicz – wybitny gdański naukowiec, specjalista w zakresie budownictwa wodnego, profesor i rektor Politechniki Gdańskiej, zasłużony nie tylko dla gdańskiej i polskiej nauki, ale także dla miasta Gdańska.
Ukończył Politechnikę Gdańską w 1953 r. (absolwent Wydziału Budownictwa Lądowego), w 1987 roku został rektorem swojej macierzystej uczelni i pełnił tę funkcję do 1990 roku.
Profesor był projektantem i kierownikiem budowy drenażowego doku suchego w Stoczni Gdyńskiej imienia Komuny Paryskiej (w latach 1964–1977). Jako ekspert Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju Przemysłowego (UNIDO) i Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), przez ponad 20 lat uczestniczył w projektowaniu, a także konsultował i nadzorował powstawanie morskich budowli stoczniowych w: Turcji, Jugosławii, Indonezji, Iranie, Kubie i na Seszelach.
Opracował ponad 350 opinii i ekspertyz technicznych dotyczących portów i przemysłu okrętowego. Napisał ponad 430 publikacji na temat: mechaniki gruntów, fundamentowania, konstrukcji portowych, stoczniowych, pełnomorskich oraz oceanotechniki. Miał 86 lat.
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?
Dzień Otwarty Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni