Komisja tegorocznej edycji Konkursu RINA-KORAB wybrała najlepszą pracę magisterską, zrealizowaną w roku 2015 na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. To praca mgra inż. Piotra Matusza pt. „Projekt pasywnego systemu kompensacji nurzania kolumny rynnowej”, opracowana pod nadzorem prof. dra hab. inż. Czesława Dymarskiego.
Uczestnicy konkursu RINA-KORAB walczyli o nagrodę, przyznawaną przez międzynarodowe stowarzyszenie zrzeszające projektantów statków i inżynierów okrętowców RINA (The Royal Institution of Naval Architects), Towarzystwo Okrętowców Polskich "KORAB" oraz WOiO. Finałowym etapem konkursu była publiczna prezentacja prac dyplomowych nominowanych do nagrody.
Praca laureata, poświęcona zagadnieniu kompensacji nurzania kolumny rynnowej, została uznana za najlepszą spośród czterech dopuszczonych do etapu finałowego konkursu. Opracowany przez niego system znajduje zastosowanie we wszystkich jednostkach pływających, prowadzących operacje związane z wydobyciem ropy czy gazu spod dna morskiego. Zadaniem systemu jest utrzymanie możliwie stałej wartości siły napinającej kolumnę rynnową, czyli rurę łączącą podwodny szyb odwiertu z jednostką znajdującą się na powierzchni, pomimo ciągłej zmiany pozycji jednostki (platformy wiertniczej lub statku) względem odwiertu na skutek działania fal morskich.
Co zainspirowało laureata do podjęcia właśnie tego tematu?
– Wybrana przeze mnie specjalizacja to "Technologie podwodne", a systemy typu tego zaprojektowanego przeze mnie są jednymi z podstawowych systemów umożliwiających prowadzenie prac wiertniczych – mówi mgr inż. Piotr Matusz. – Zawsze interesowały mnie urządzenia, których zadaniem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa załogi oraz środowiska. W sytuacjach ekstremalnych pozwalają one bowiem na uniknięcie wystąpienia sytuacji szczególnie niebezpiecznej, takiej jak np. wyciek ropy z uszkodzonego odwiertu.
Praca zwycięzcy konkursu RINA-KORAB jest odpowiedzią na realne zapotrzebowanie rynku. Po eksplozji na platformie wiertniczej Deepwater Horizon w roku 2010, inżynierowie zajmujący się przemysłem podwodnym, zintensyfikowali swoje działania mające na celu poprawienie bezpieczeństwa wydobycia ropy naftowej ze złóż podwodnych. Systemy kompensacji nurzania, poprawiające poziom bezpieczeństwa prac wiertniczych, są coraz częściej stosowane i unowocześniane. Stanowią element złożonych systemów, umożliwiających bezpieczne przerwanie i zamknięcie wydobycia oraz odłączenie się jednostki wiertniczej od podwodnego szybu w sytuacji awaryjnej. Pozwala to uniknąć strat środowiskowych, sprzętowych oraz ludzkich.
Pozostałe finałowe prace, zaprezentowane 16 marca br., to:
– „Projekt żurawia obrotowego na platformę półzanurzalną o wysięgu 60 m i udźwigu 1000 kN”, autor: Jacek Jastrzębski, promotor pracy: prof. dr hab. inż. Czesław Dymarski
– „Ocena zgodności modeli elementów skończonych z wykorzystaniem kryterium MAC”, autor: Marta Nowacka, promotor pracy: dr inż. Maciej Kahsin
– „Zastosowanie analizy modalnej w detekcji uszkodzeń na przykładzie konstrukcji wsporczej morskiej turbiny wiatrowej”, autor: Leszek Samson, promotor pracy: dr inż. Maciej Kahsin.
Wszyscy uczestnicy finałowego etapu konkursu uzyskali bezpłatne roczne członkostwo w Towarzystwie Okrętowców Polskich KORAB oraz w The Royal Institution of Naval Architects RINA. Zwycięzca otrzymał dodatkowo kolejny rok bezpłatnego członkostwa w obu organizacjach, a także nagrodę pieniężną.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym