pc
Odra – przez wieki miejsce pracy i życia mieszkających przy niej ludzi - wymaga nowego odczytania, nauczenia się na nowo kultury bycia z tą rzeką – ocenili uczestnicy konferencji pt. „ODRAzu widać kulturę” w Regionalnym Instytucie Kultury (RIK) w Katowicach.
"Odra i Kanał Gliwicki interesują nas jako przestrzeń kulturowa, obszar, którego bogactwo warto opisywać, interpretować w nowej rzeczywistości. Istotna jest integracja sił społecznych, by dostrzegać potencjał szlaków śródlądowych na terenie naszego województwa" – powiedział podczas środowej konferencji dyrektor RIK Adam Pastuch.
Dr Grzegorz Jankowski z Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej przypomniał, że społeczności lokalne mieszkające w pobliżu Odry przez wieki gospodarowały tą przestrzenią, wykonując takie specyficzne zawody jak rybacy, szkutnicy, flisacy, śluzowi, piaskarze czy wikliniarze. "Współcześnie przyjeżdżamy nad rzekę, bo jest fajnie, lub traktujemy ją biznesowo. Środowisko społeczne od rzeki zależne, żyjące z niej, jest współcześnie od niej odwrócone. Pozwolę sobie zaryzykować twierdzenie, że oczekuje od nas nauczenia na nowo kultury bycia z rzeką" – ocenił dr Jankowski.
Pełnomocniczka marszałka województwa śląskiego do spraw Odry, Wisły i żeglugi śródlądowej dr inż. Ewa Owczarek-Nowak zwróciła uwagę na fakt, że Odra jest zmieniana od czasów średniowiecza i praktycznie niemożliwe jest dzisiaj odzyskanie "naturalnej" rzeki. "Reżim wodny został zbyt zmieniony. Oznacza to, że konieczna rozsądna ingerencja człowieka w kształt Odry" - zaznaczyła.
Rok 2018 był Samorządowym Rokiem Rzeki Odry, obchodzonym wspólnie przez województwa: śląskie, opolskie, dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie. Inicjatywa narodziła się w woj. dolnośląskim, potem poszczególne sejmiki wojewódzkie podjęły uchwały na ten temat.
Działania samorządów odrzańskich wpisują się w trwające przygotowania resortu żeglugi śródlądowej do szerokiego planu inwestycyjnego, który do 2030 r. ma przywrócić funkcję transportową Odrze. Dolina tej rzeki to również liczne miejsca cenne przyrodniczo, również chronione jako rezerwaty przyrody czy obszary sieci Natura 2000. Istnieje więc potrzeba rozwoju turystyki odrzańskiej - w tym infrastruktury dla turystów.
Elementem rozwoju turystyki na Odrze jest promocja Kanału Gliwickiego, od lat 30. ub. wieku łączącego Górny Śląsk z Odrą. To jedyna taka droga wodna w kraju. Sześć śluz na 42-kilometrowym odcinku między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem zapewnia żeglugę transportową i turystyczną. Zabytkowe śluzy, umożliwiające pokonanie różnicy poziomów wody, w ostatnich latach są sukcesywnie modernizowane - łączny koszt prowadzonych prac sięga 123 mln zł.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym